Talán nem tűnik annak elsőre, de A nagyság átka című könyv, amelyben Márai Sándor 1937-től 1939-ig tartó időszakban írt publicisztikai írásait találjuk, megrendítő regényként is olvasható.
De vajon – a természetesen a Helikon Kiadó gondozásában megjelent, és kifogástalan külcsínnel bíró könyvtárgyat – mi az, ami megrendítővé teszi, és mitől lesz regény?
Az előbbi kérdésre a válasz egyszerű: a második világháború. Az a háború, amely addig elképzelhetetlen, és azóta sem igazán feldolgozott, apokaliptikus pusztítást hozott: Lengyelország hadüzenet nélküli lerohanásától kezdve, Katyinon és a vészkorszakon keresztül, Drezda értelmetlen lebombázásán át, Hiroshimával bezárólag mára az emberiség történetének megmásíthatatlanul része lett, közös szégyenünk, vagy ahogy Pilinszky fogalmaz: a század botránya. Ezekből a tragédiákból egy is sok lenne, azonban a lista korántsem ér véget. Az emberiség 70%-át érintő, hosszú évekig tartó öldöklés az, ami drámaivá teszi azokat az éveket, amikből ezek az írások származnak.
A magyar írásművészet mestere nem regényt akart írni, de mintha nem tudna kibújni bőréből, torokszorítóan izgalmas regény ez a könyv, amelynek minden sorából feszültség árad, fenyegető és komoly még egy nyaralás leírása is. Az elbeszélő az Ember, az író, a humanista, aki hisz az angol demokráciában, és aki nem hiszi, hogy lehet még egy világháború, hiszen hiába fegyverkezési őrület, hiába az arctalan tömegek egyre nagyobb száma, a szolgalelkűségre való hajlam, a gazdasági válság, hiába minden jel – gondolja a humanista –, az nem lehet, hogy miután végigszenvedtük, alig túlélve a világháborút (még rémálom volt csak a I-es római szám előtte), megint engedjük, hogy legyen egy másik. Nem lehet, hogy azok az emberek, akik emlékeznek még Isonzóra, a kenyérjegyre, Verdunre, a gázbiztos mozikra, a milliószámra megnyomorított családokra, a megerőszakolt nőkre, azok akarjanak egy újabb felvonást ugyanebből.
Nem lehet, mert ha ez mégis bekövetkezik, akkor mindennek vége.
Azóta láttuk, hogy nem lett mindennek vége (bizonyos szempontból), és hogy lehet, mindig lehet.
Olvasva ezeket a publicisztikákat olyan, mintha Fellini Amarcordját néznénk, amiből kivágták a vicces részeket. Vagy egy passiójátékot, amit Jézus keresztrefeszítésénél fejeznek be.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!