Az olasz szerzőpáros, Rita Monaldi és Francesco Sorti nagyívű történelmi thrillereinek rajongói már jól tudják, hogy Melani apát valódi történelmi személyiség. A könyvekből kirajzolódó portréja korántsem eltúlzott. A kasztrált énekes élete éppolyan ellentmondásos volt, mint a személyisége: „Nagyon szegény családban jött a világra, de végül nagyon gazdagon távozott az élők sorából. Toscana szülötte volt, de franciaként halt meg. A nőket szerette, de végül egy sem lehetett az övé. A hatalmasok barátja volt, de megalázták, megrágalmazták, eltaszították. Plebejus származása ellenére koporsóját nemesi címer díszítette” – ahogy a szerzők a könyv utószavában fogalmaznak.
Rita Monaldi és Francesco Sorti
Forrás: Libri Könyvkiadó
Atto Melani többkötetnyi levelezése rendkívüli adalékokkal szolgálhatna Európa történelmére vonatkozóan, ám a felbecsülhetetlen értékű anyag sajnos a halála után elveszett. Az olasz újságíró házaspár levéltári kutatásaik során teljesen véletlenül akadt rá ennek a felbecsülhetetlen eszmei értékű iratanyagnak egy részére. A napvilágra került írások között volt ez a kis könyvecske is, ami a pápákról, a konklávékról és a bíborosokról szóló fontos tudnivalók összegzése. Az 1700-as esztendőben, közvetlenül XII. Ince pápa halála előtt íródott, azzal a céllal, hogy az apát tanácsokkal lássa el XIV. Lajost, hogyan befolyásolhatja a neki tetsző irányba a pápaválasztást.
Az 1600-as évek folyamán Atto Melani nem egy konklávé alatt volt a pápai udvar vendége, így első kézből származó információkkal rendelkezett. Hogy mennyire tudott belefolyni az események menetébe, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy nem kis szerepet játszott XI. Kelemen pápa megválasztásában. A néha kettős, sőt hármas ügynökként tevékenykedő apát tehát igencsak hatékony eszköztárral rendelkezett, amelynek a Szent Péter trónja című könyv egyfajta summája.
De vajon mennyire lehet ez az olvasmány tanulságos a ma embere számára? A konklávék szabályai 1996-ig ugyanazok voltak, mint Atto Melani idején. Elvileg bármely megkeresztelt római katolikus férfi megválasztható volt, gyakorlatban azonban 1389 óta csak bíborost választottak pápának. A pápa halálát – vagy lemondását – követő 16., de legkésőbb a 19. napon a bíborosok bevonultak a konklávéba, melyet teljesen elzártak a külvilágtól. A megválasztás közfelkiáltással (per acclamationem), közmegegyezéssel (per compromissum) vagy titkos szavazással (per scrutinium) történhetett – a közfelkiáltással történő pápaválasztást a Szentlélek megnyilvánulásának tekintették. Az érvényes pápaválasztáshoz kétharmados többségre volt szükség, a bíborosok önmagukra leadott szavazatai érvénytelenek voltak. Eredménytelen forduló után azonnal új szavazást kellett tartani, de délelőtt is, délután is csak kettőt. Ha a megválasztott a kinevezést elfogadta, azonnal a teljes pápai hatalom birtokosává vált, nevet választott magának, majd a legidősebb diakónus bíboros kihirdette a római népnek: Habemus papam! – Van pápánk! (Forrás: Magyar Katolikus Lexikon.)
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!