A lakásbiztosítás egyike a legszélesebb körben kötött biztosításoknak: a magyar lakások közel háromnegyede rendelkezik vele. A független alkuszok tapasztalatai szerint rengeteg problémát okoz, hogy az ügyfelek számos fontos tudnivalóval nincsenek tisztában.
Az alábbiakban igyekszünk a legjellemzőbb problémákat bemutatni.
Példa: a biztosító nem térítette meg az ügyfél üvegtöréskárát.
A lakásbiztosítások zöme úgynevezett többkockázatú biztosítás, vagyis egyidejűleg többféle káreseményre (tűzkár, földrengés, vízkár, betöréses lopás stb.) is fedezetet nyújt. A fedezetek pontos köre, illetve a kártérítés limitje azonban biztosításonként eltérhet. A fedezet alá vont kártípusokról az adott biztosítás feltételeiből tájékozódhatunk. Ha tehát az üvegtörés tételesen nem szerepel a fedezett kártípusok között, akkor a biztosító nem térít.
(Kivételt képeznek az úgynevezett „all risk” jellegű biztosítások. Ezek ugyanis valamennyi olyan kárra fedezetet nyújtanak, amelyet a szabályzat felsorolásszerűen nem zár ki.)
Példa: hiába vált másik lakásbiztosításra az ügyfél, a régi biztosító ragaszkodik az évfordulóig neki járó díjhoz.
Csakúgy mint más biztosítás esetén, a lakásbiztosítást az ügyfél csak a szerződésben rögzített biztosítási évfordulóra mondhatja fel. A felmondást pedig az évforduló előtt legalább 30 nappal közölni kell. Sok ügyfél követi el azt a hibát, hogy – alacsonyabb díjú biztosítást találva – úgy vált lakásbiztosítást, hogy nem várja ki a korábbi biztosítása évfordulóját. A régi biztosító a szerződés szerint ilyenkor jogosan követelheti az évfordulóig neki járó biztosítási díjat.
Példa: a káresemény bekövetkeztekor az ügyfél 40 napos késedelemben volt a díjfizetéssel, így a biztosító nem térítette a kárt.
Minden biztosítási szerződés rendelkezik egy türelmi időszakkal, amit respirónak is neveznek. Ezen időszak alatt a biztosítónak az esedékes biztosítási díj megfizetése nélkül is fizetnie kell, ha térítésköteles káresemény történik. Ennek időtartama általában 30 nap, de egyes biztosítóknál 60, vagy akár 90 nap is lehet a respiró időszaka. Ha azonban az ügyfél ennek a türelmi időszaknak a végéig sem fizeti be a biztosítási díjat, a biztosító kártérítési felelőssége megszűnik.