Függ az életkortól a sikeres nyelvtanulás?

Sokak szerint az eredményes nyelvtanulás és az életkor összefüggésben állnak. Igaz ez?

Wirth Gábor
2013. 11. 13. 8:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy dologban viszont mindannyian egyetértenek: a gyerekek másképp tanulják a nyelveket, mint a felnőttek. Néhány éve már egyre több általános iskolában, sőt óvodában is elkezdtek idegen nyelvek tanításával foglalkozni. A szülők, a pedagógusok és az oktatáspolitikusok egyre inkább a „minél korábban, annál jobb” elvet képviselik.

Sokak szerint az autentikus kiejtés elsajátítása szempontjából óriási előnyt jelent a korai gyermekkorban elkezdett nyelvtanulás, így ha jóval pubertáskor előtt kezdik el tanulni az adott idegen nyelvet, akár anyanyelvi kiejtésük is lehet. Többen viszont vitatják, hogy létezik ilyen „kritikus életkor”, mivel már olyan nyelvtanulókra is volt példa, akik felnőttkorukban is anyanyelvi kiejtést sajátítottak el.

Ha viszont a jó nyelvtanulás alatt gyors nyelvtanulást értünk, nincsenek feltétlenül előnyben a felnőttekkel szemben a gyerekek. Az idegen nyelv tanulásának kezdetén a fiatalok és a felnőttek általában gyorsabban haladnak, mint a gyerekek. Ami pedig a szótanulást és az olvasásértést illeti, a fiatalok és az idősebbek is gyakran előnyben vannak a gyerekekkel szemben.

A gyerekek az új nyelvekhez gyakran kíváncsian és könnyedén viszonyulnak, míg a felnőttek a szótanulásnál és az idegen nyelv struktúrájának megértéséhez egyre növekvő tanulási és élettapasztalataikra támaszkodnak.  Ebből az következik, hogy a gyerekek jobbára játékosan tanulnak, ezzel szemben az idősebbek analitikusabban és nyelvtani szabályok segítségével közelítik meg a nyelvtanulást. A jó nyelvtanításnak ezeket az életkori sajátosságokat mindenképpen figyelembe kell vennie. Megfelelő módszereket alkalmazva az idegen nyelv és kultúra megismerése felnőttnek és gyereknek egyaránt örömet szerez.

A bejegyzést a KITEX Nyelvvizsgaközpont munkatársa készítette Janna Degener „Die Rolle des Alters beim Sprachenlernen” című cikke alapján. (Forrás: http://www.goethe.de/ges/spa/pan/spg/de7142444.htm)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.