A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnak jelenleg elválaszthatatlan része a bonus-malus rendszer. Míg a bonus tízfokozatú kármentességi kedvezményt jelent, a malus 4 fokozatú károkozás miatti pótdíjat takar. Kármentesség esetén évente egy fokozatot léphet előre lépni, míg károkozás esetén káronként két fokozatot veszíthet a károkozó autós.
Az A0 alapdíjhoz képest a legmagasabb B10 fokozathoz feleakkora, míg az M4 fokozathoz biztosítótól függően kétszeres-háromszoros éves díj tartozik. Nem mindegy tehát, melyik fokozattal tudunk kötelező biztosítást kötni.
A bonus-besorolást az autósok általában csak azzal tudják – közvetetten – befolyásolni, ha fokozott körültekintéssel vezetnek, hiszen ebben az esetben kisebb eséllyel okoznak kárt. Baleset azonban a legnagyobb körültekintés mellett is előfordul. Szerencsére a károk többsége kisebb összegű. Ilyenkor merülhet fel a kérdés, hogy érdemes-e a kárösszeget a biztosító felé megtéríteni annak érdekében, hogy megmaradjon a bonus-besorolás.
Erre ugyanis a biztosítók utólag lehetőséget biztosítanak: a kárrendezést követően tájékoztatást küldenek a károkozó autósnak, amelyben a kifizetett összeget is feltüntetik. Ebben a levélben bemutatják azt az eljárást is, hogy hogyan lehet a kérdéses összeget a biztosító felé megtéríteni.
Tekintettel arra, hogy egy átlagos kötelező biztosítás éves díja jelenleg 20 ezer forint alatt van, csak néhány tízezer forintos kárösszeget célszerű megtéríteni a bonus megtartása érdekében. Egy dolgot azonban ne feledjünk: két fokozat elvesztése nem csupán egy évig érezteti a hatását. Ha ugyanis A0-ban vagyunk, kármentes vezetés esetén tíz év múlva érjük el a legmagasabb, B10-es fokozatot. Ha viszont két fokozattal visszacsúszunk M2-be, tizenkét évig kell kármentesen vezetni ugyanazon állapot eléréséhez. Vagyis jövőre B1 helyett M1-et fizetünk, majd két év múlva B2 helyett A0-át, és így tovább.
Célszerű tehát alaposan számolni, és ebben a kérdésben adott esetben biztosítási alkuszunk segítségét is igénybe venni.