Alkuszi tapasztalatok szerint még mindig gyakori probléma, hogy kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) váltása nyomán az új biztosító nem tudja lekérni az adott ügyfél előzményadatait a kárnyilvántartó rendszerből, így az ügyfelet A0 kategóriába sorolja. Ilyenkor gyakran hosszadalmas utánajárás veheti kezdetét. Mi az oka ennek a rugalmatlanságnak, és mi ilyenkor a leghatékonyabb eljárás az ügyfél számára?
Az új Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer bevezetése óta a biztosítók egymással közvetlenül nem cserélhetnek ügyféladatokat, ezeket a rendszer adatbázisába kell betáplálniuk. Ha azonban az ügyfél valamely azonosító adatát (kötvényszám, név stb.) pontatlanul adta meg akár régi, akár új biztosítójánál, az új biztosító képtelen lekérni az adatokat.
A könnyebb azonosítás érdekében első ízben a tavalyi kampány során egy új azonosító számot vezettek be. Azoknak az adataihoz azonban, akik 2012-ben nem váltottak biztosítást, a kártörténeti rendszerben még nem kapcsolódik kártörténeti ügyfél-azonosító. Így a fenti adminisztrációs problémával elsősorban ők találkozhatnak.
Mivel a biztosítók csak a kártörténeti rendszeren keresztül juthatnak ügyféladathoz, az ügyfelek hiába kérnek írásos bónuszigazolást régi biztosítójuktól, azt az új biztosító nem fogadhatja el. Ezért az ügyfélnek a régi biztosítónál azt kell elérnie, hogy a megfelelő adatokat a kártörténeti nyilvántartásba töltse fel, hogy ahhoz az új biztosító hozzáférjen.
Több esetben előfordul azonban, hogy a régi biztosító azt állítja, az adatok helyesen szerepelnek a rendszerben, miközben az új biztosító továbbra sem fér azokhoz hozzá. Ilyenkor az ügyfél akár egy hosszabb ügyintézési spirálba is keveredhet.
Ezért azt javasoljuk, hogy aki független alkuszon keresztül váltott kötelező biztosítást, bónuszátvezetési probléma esetén forduljon biztosítási alkuszához, aki a fenti adategyeztetést képes hatékonyan és gyorsan elvégezni.
Mivel az év végi váltók esetében az első díjrészlet befizetési határideje március 1-je, célszerű inkább akár a rossz bónuszbesorolással számolt magasabb díjrészletet is befizetni, nehogy biztosítási fedezet nélkül maradjunk. Az elérést az új biztosítóval a későbbi díjrészlet kiszámlázása során rendezhetjük.