Király Ferenc lendvai szobrász: művészetének hitelességét életszeretete adja

Az első muravidéki Munkácsy-díjas szobrászművész munkásságát Lendva Község Díszpolgára díjjal ismerték el.

Bence Lajos - Király M. Jutka
2014. 02. 02. 9:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Király Ferenc szobrászművész gyermekkorát a 30-as és 40-es évek paraszti társadalma határozta meg. Rajzkészsége, a formák iránti vonzalma, arányérzéke és kompozíciós képessége korán megmutatkozott. Egyik tanára így biztatta apját: „Király úr, ez a gyerek semmi mást nem tud, csak rajzolni, legjobb volna, ha ilyen irányba gondolkodna a jövőjét illetően.”

Az 50-es évek elején inasiskolai diplomához jutott, majd 1955-ben sikeresen felvételizett a ljubljanai iparművészeti középiskolába. Ösztöndíjat nem kapott, apja támogatta. Ezekben az években szinte éjt nappallá téve dolgozott: gipszbe öntött, kőbe faragott, s a Jože Plečnikről elnevezett rangos díjat már középiskolás korában megszerezte. S bár festőnek készült, a megbízatások és a sok munka a szobrászat felé terelték érdeklődését, különösen a kő vált meghatározóvá nála.


Felvételt nyert a ljubljanai Képzőművészeti Akadémiára, majd hely- és környezetváltoztatás igénye is közrejátszott abban, hogy Zágráb mellett döntött. Ott ismerkedett meg későbbi hitvesével, az amerikai származású Suzanne Moss festőművésszel, aki amerikai karrierépítésre biztatta. Ez azonban egy év ott-tartózkodás után – Ferenc honvágya miatt – félbeszakadt.


Húsz évig volt a lendvai Galéria–Múzeum Intézet vezetője, továbbá a Lendvai Nemzetközi Művésztelep megálmodója és művészeti vezetője lett. Nagyméretű faszobraival új irányt szabott a képzőművészeti tevékenységnek, munkássága a festőművészettől a bronzöntésig terjedt. Művészként szabadon közlekedik az absztrakt formák és a hagyományos portrészobrászat kötöttebb stílusdeterminációi között. Egyaránt közel áll hozzá a kisplasztika – ennek modernebb, festett változatait is kipróbálta –, s a monumentális, köztéri szobrok kompozíciós többletként jelentkező térbeli elhelyezése, a térben történő aktív részvétel, a „mozgás” tudománya. Alkotásai közös jellemzője a téma kiteljesítő szándékú továbbgondolása, a konkrét figurának a részletek felé törekvő megfogalmazása, a nőiség hol szimbolikus „torzókban”, hol nagyon is „kerek” formákban történő megjelenítése.


Művészetének hitelességét életszeretete, sajátos optimizmusa adja. Idealizmusa nem valamilyen valláshoz köti őt, hanem az önmagába és az emberbe (az emberiségbe) vetett hithez. Ezt a gondolatot testesítik meg Lendva két különböző pontján elhelyezett művei, a Szent Katalin-plébániatemplom mellett felállított Szent István-szobor, valamint a lendvai kultúrpalota előtt lévő Zala György-szobor, melyek ha nem lennének, bizonyára hiányoznának a lendvaiaknak!

Számos köztéri szobra díszíti a tájat Muravidéken, másutt Szlovéniában és Zala megyében is. Király Ferenc lett Muravidék első Munkácsy-díjas szobrászművésze (2005). Szülővárosa 2009-ben Lendva Község Díszpolgára díjjal ismerte el tevékenységét, 2014-ben a muravidéki magyar közösség kulturális életműdíjjal tüntette ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.