Egyre több fogyasztóvédő hívja fel arra a figyelmet, hogy a műszaki eszközök tervezésekor egyes gyártók bizonyos alkatrészek szándékosan rövidre tervezett élettartamával, vagy a működést károsan befolyásoló beállításokkal igyekeznek csökkenteni az adott termék tartósságát.
A cél egyértelmű: a vásárló a javítás költségével növelje a gyártó hasznát. Vagy ami még kívánatosabb: sajnálván kifizetni a javítás sokszor a termék teljes árával is összemérhető költségét, inkább vásároljon új terméket.
Akár ez az oka, akár valami más, röviddel a garanciális idő után tönkremenő háztartási eszközzel már szinte mindenki találkozhatott. Gyakran az sem segít, hogy bizonyos márkákat igyekszünk választani, mivel a tapasztalatok szerint ez a jelenség a legnagyobb nevekkel ugyanúgy előfordulhat, mint a kevésbé ismertekkel. A védekezés egyik eszköze a kiterjesztett garanciabiztosítás lehet.
Ilyen biztosítást legtöbbször a termék megvásárlása során, egyösszegű díjfizetés mellett köthetünk. A kiterjesztett garancia általában a gyártói garancia lejártát követő 2-5 év közötti időre köthető, a díj mértéke a biztosítási időszak függvényében a termék árának 2-10 százaléka közötti sávban szóródhat.
A kiterjesztett garancia a belső okokból fellépő meghibásodások javítására, illetve ha ez nem megvalósítható, a termék cseréjére terjed ki. A javítás során a vevőnek semmit nem kell fizetnie, mivel a szolgáltatás nem tartalmaz önrészt. A biztosítás nem tulajdonoshoz, hanem a termékhez kötött, vagyis azzal együtt továbbadható.
Legtöbbször vásárláskor, a kereskedőcégen keresztül köthető meg a kiterjesztett garanciabiztosítás, amit ilyen esetekben az adott kereskedővel szerződő biztosítótársaság szolgáltat. Emellett ma már egyre több biztosító lakásbiztosítási csomagjának részeként is szerepelteti a háztartásban megtalálható műszaki eszközökre, vagy azok egy részére szóló kiterjesztett garanciabiztosítást.
Fontos tudni, hogy ez a biztosítás nem terjed ki olyan esetekre, mint például ha a biztosított nem tartja be a termék kezelési útmutatójában leírtakat, a külső mechanikai sérülésekre és esztétikai hibákra, illetve értelemszerűen a biztosítás megvásárlása előtt bekövetkezett meghibásodásokra. Emellett legtöbbször kizárják a fedezetből az olyan meghibásodást is, amit áramkimaradás vagy a hálózat esetleges zárlata okoz. Ennek ellenére főként az értékesebb műszaki eszközök megvásárlása előtt célszerű megfontolni, illetve ajánlatkérés nyomán dönteni arról, hogy szeretnénk-e élni ezzel a nagyobb biztonságot nyújtó lehetőséggel.