Képzőművészeti album Zala Györgyről

Fényből, árnyékból egyaránt kijutott a millennium szobrászának, Zala Györgynek.

Bence Lajos
2014. 11. 23. 9:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrég zalai résztvevőkkel mutatták be a Budapesti Litea könyvesboltban a Szentháromság térnél Szatmári Gizella Zala Györgyről írt színes tanulmánykötetét. A szép kiállítású könyvet azóta Zalaegerszegen, Lendván és Pécsett is bemutatták.

A bemutatókon Alsólendva szülöttéről, a millennium szobrászaként is emlegetett művészről és szobrainak mai sorsáról, alakjainak rehabilitációjáról versben, prózában is szóltak. Pál Péter fiatal, Radnóti-diplomával kitüntetett versmondó erre az alkalomra Bence Lajosnak az Óda a hazatérőhöz című versét adta elő, amelynél Zala születésének 150. évfordulójára a lendvai várban szervezett első „hazai” kiállítás inspirálta a szerzőt.



Péntek Imre, az est moderátora a vers után L. Simon László államtitkárt és írót kérte fel, hogy beszéljen Zala Györgyről, illetve magáról a könyvről. A kultúrpolitikus Szatmári Gizella könyvét egyszerűen hiánypótlónak nevezte, utalva azokra a tartalmakra, melyek a könyvet közelebb tudják hozni a neobarokk jelzővel ellátott alkotói stílushoz, a historizmushoz és magához az alkotóhoz. L. Simon kitért az újkori politikai, a Kossuth tér átalakítása kapcsán is lefolyó vitákra, hiszen a tér megújítása során sor kerül Zala Györgynek Tisza Istvánt és Andrássy Gyulát ábrázoló, az önkényuralom idején eltávolított szobrainak a visszaállítására is. Ezt – de főleg Tisza-szobor újraállítását – az ellenzék heves tiltakozása kísérte.

Szatmári Gizella Zala-kutató elmondta, hogy a könyv elkészítése az ötlettől annak megvalósulásáig három évig tartott, a kezdeteket pedig az 1996 őszén megtartott nagyszabású lendvai kiállításig vezette vissza, melyben ő is lelkesen részt vett. Elmondta még az akkori tárlatról, hogy az előkészületek jól folytak, a szobrok becsomagolásában pedig a lendvai várgaléria dolgozói is besegítettek, de a határon az adminisztrációs akadályok még mindig működtek, így egyetlen papír miatt majdnem meghiúsult az emlékkiállítás. De a helyi lokálpatrióták az utolsó pillanatban ezt az akadályt is elhárítottál.


A tanulmánykötet szerzője elmondta: 104 Zala-művet sikerült „beazonosítania” azok közül, amelyek közül Borbás György Zaláról írott, 1999-ben megjelent monográfiája is már többet említ. Továbbá, ahogy az a könyv alfejezetcímeiből is kitűnik (pl. A művészeti közéletben elfoglalt helyéről, Zala György a kortársak és az utókor szemében, Zala György kultusza stb.), a kötetet olvasva a Zaláról alkotott képünk több újdonsággal is bővülhet. Szatmári Gizella derített fényt arra is, hogy például Zalának a Kerepesi temetőben a szülőváros és a Zala Emlékbizottság által létesített, immár márványszegélyes síremlékén a korábban Ligeti- obeliszkként jelölt kisplasztika helyett a művész által készített, Művészet című dombormű van elhelyezve.

A kétszáz oldalas reprezentáns kiadvány, mivel képzőművészeti albumról van szó, gazdag és a nagyközönség számára eddig ismeretlen kép- és reprodukciós anyagot is tartalmaz. A könyv hosszabb huzavona után a múlt hónapban Zalaegerszegen látott napvilágot. A hosszú várakozás (várakoztatás) azonban meghozta a gyümölcsét, hiszen az értő kezek és a grafikusi szakmai profizmus jót tett a kéziratban látottaknak.

Szatmári Gizella könyve egy azok közül a kísérletek közül, amelyek a 90-es évek végén megjelent Zala-tanulmányok és -monográfia (Borbás György említett munkája) után a nagy lendvai kultuszának elmélyítésére vállalkozik. Lehetővé tette ezt a sebtében megalapított Zala Emlékbizottság munkája is, melynek a szülővároson kívül pécsi, aradi, egerszegi, kanizsai és budapesti „hajszálerezete” is kialakult, s „szoborfelélesztésekkel”, síremlék-felújítással és új szoboravatásokkal ápolja Zala örökségét.



Az életrajz és az életmű összefonódása szerint építkező könyv a sikerek és bukások, a pálya felívelésének és hanyatlásának hullámhegyeihez/hullámvölgyeihez kapcsolódóan követi végig a Zala György-életmű alakulását.

A könyvet terjedelmes, a millennium szobrásza műveinek teljességre törő listája egészíti ki. Ugyancsak érdeklődésre tarthat számot Zalának a kortárs művészeti élet nagyjaival és közéleti személyiségeivel folytatott, 30 oldalra kiterjedő levél- és dokumentumgyűjteménye. Ugyancsak a monografikus szemléletre és igényre utal a névmutató és a képjegyzék, valamint az angol és német rezümé.

A szép, sok értékes reprodukcióval, rajzzal és miniatűrrel illusztrált könyv remélhetőleg sok Zala György-pártoló könyvespolcát díszíti majd, öregbítve a magyar történelmi szobrászat talán legnagyobb alakjának hírnevét.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.