Megszűnt a Sabena

A brüsszeli cégbíróság szerdán kimondta a csődbejutott Sabena belga légitársaság felszámolását, Guy Verhofstadt miniszterelnök pedig bejelentette, hogy a Sabena romjain - DAT nevű leányvállalata körül - magántőkével létrehozzák az új belga légitársaságot.

MTI
2001. 11. 07. 18:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közel nyolcvanéves Sabena adósságainak tisztázására, ingó és ingatlan vagyonának rendezésére a cégbíróság öt csődgondnokot és négy helyettest nevezett ki. A csődgondnokok feladata lesz az is, hogy megszerezzék az Európai Bizottság engedélyét a belga kormány által korábban áthidaló hitelként a Sabena rendelkezésére bocsátott ötmilliárd frank (harminckétmilliárd forint) felhasználásához az új vállalat létrehozásában.

Verhofstadt csaknem egyidejűleg bejelentette, hogy a DAT-ra, a Sabena leányvállalatára alapozva létrehozzák az új belga légitársaságot, amely átveszi a Sabena európai járatait, egy amerikai és néhány afrikai járatát. A miniszterelnök nyíltan elismerte, hogy a belga ipar és bankvilág néhány nagyvállalata a kormány ösztökélésére szegődött alkalmi befektetőnek az új légitársaság alapításához, hogy a három belga tartomány befektetési segélyeivel együtt összehozzák azt a kétszázmillió eurót, ami az induláshoz kell.

Ez nem klasszikus befektetés – ismerte el Verhofstadt. Ezek a vállalatok közérdekből vállalták a hozzájárulást, az ország tekintélye mentéséért, de azért is, hogy elkerüljük a még súlyosabb szociális drámát, amit a Sabena összeomlása más vállalatokra is kisugárzott volna – mondta a belga miniszterelnök.

A DAT most folytatja a tárgyalásokat a Virgin Express légitársasággal a partneri viszonyról vagy esetleg összeolvadásról, utána pedig a maga lábára állva kell megerősödnie a nemzetközi piacon. A mostani befektetők részéről tudniillik többre nem számíthat, hangoztatta a miniszterelnök, ezek a vállalatok nem a számukra ismeretlen légiforgalomban aktívak.

A Sabena utódja élén is Christoph Müller vezérigazgató áll majd. A DAT indulása ellenére egyelőre úgy tűnik, hogy a Sabena dolgozóiból 5-6 ezernek nem akad állása az új vállalatnál. Az alkalmazottak közül épp ezért mintegy kétezren elkeseredett tüntetést rendeztek délután Brüsszel belvárosában, órákra megbénítva a forgalmat. Az alkalmazottak Rik Daems, az állami vállalatok miniszterének leváltását követelték, többen megpróbáltak behatolni a miniszterelnöki hivatalba. Joel Gans, a pilóták társaságának nyugdíjas elnöke kijelentette, hogy belgaként ma szégyelli magát, mert Svájc mint állam, ki tudott vágni száztízmilliárd belga franknak megfelelő összeget a saját nemzeti jelképe megmentésére.

A kormányfő nem árulta el, mely belga vállalatok adakoztak az új légitársaság indításához, de kiszivárgott értesülések szerint köztük van a négy legnagyobb bank, a fél-állami áramszolgáltató és hasonló nagyvállalatok.

Az elbocsátandó Sabena alkalmazottak végkielégítéséhez becslések szerint 15-16 milliárd belga frank (százmilliárd forint) kell, ennek az előteremtéséről még nem született döntés.

A brüsszeli repülőtéren is fennakadásokat okozott a rakodók munkabeszüntetése, néhány járat késve indult, másokat töröltek. Csütörtökre várhatólag helyreáll a normális forgalmi rend.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.