Kedd délutánig 26 áldozat holttestét sikerült megtalálni a Boden-tó északi partján éjjel lezuhant két repülőgép utasai és roncsai után kutató mentőalakulatoknak. Mint a járási rendőrség szóvivője közölte, a holttestek egy része még a Tu-154-es gép ülésein, becsatolt biztonsági övvel hevert a roncsok között. A baskír légitársaság (BAL) gépének fedélzetén 12 főnyi személyzet és 57 utas (köztük 47 kiskorú tanuló) utazott. A légi ütközésben életét vesztette a másik repülőgép, egy Boeing 757-es két pilótája is.
Az áldozatokat előbb igazságügyi orvos szakértők vizsgálják meg, majd Überlingen város egyik templomában ravatalozzák fel őket. Oroszországból szerdán várható az elhunytak hozzátartozóinak első csoportja. A helyszíni vizsgálatba bekapcsolódó orosz szakemberek még kedden este megérkeznek a Boden-tó partjára.
A hétfő éjjeli katasztrófára reagálva a német pilóták egyesülete nemzetközileg egységes és kötelező ütközés-előrejelző rendszer bevezetését szorgalmazta. Mint Georg Fongern, az egyesület szóvivője Frankfurtban elmondta, a rendszer az utasszállításban részt vevő legtöbb repülőgépben már üzemel. Ugyanakkor a teherszállító gépek, valamint egyes orosz géptípusok nem rendelkeznek ilyen előrejelző rendszerrel.
Fongern óva intett attól, hogy bárki is elhamarkodott kijelentéseket tegyen a tragédia lehetséges okával kapcsolatban. Mint mondta, több tényező is közrejátszhatott az ütközésben. Pontos megállapításokra ezért csak a fedélzeti adatrögzítők felvételeinek kiértékelése után nyílik lehetőség. A német repülésbiztonsági hivatal a jövő hétre vár megbízható adatokat.
Erwin Teufel, Baden-Württemberg tartomány miniszterelnöke reggel helikopterrel sietett a légikatasztrófa helyszínére, hogy ott tájékozódjon a történtekről és a mentési akció állásáról. Sebtében összehívott überlingeni sajtótájékoztatóján együttérzését fejezte ki az áldozatok hozzátartozóinak. Egyúttal közölte: kizártnak tűnik a repülésirányító szolgálat mulasztása. Inkább az valószínű, hogy a pilóták válasz nálkül hagyták a többszöri figyelmeztetést, a repülési magasság csökkentésére kiadott utasítást.
Alfred Knödler, az ARD televízió dél-württembergi tudósítója véletlenül szemtanúja volt a katasztrófának. Mint elmondta, hétfőn 23:39 órakor hatalmas csattanást hallott, amelyet a Boden-tó környékén szokásos nyári zivatarok kísérő jelenségének vélt. Ám az erkélyre kilépve óriási tűzgolyót látott a levegőben, amely három részre szakadva zuhant lefelé. A tévétudósító csodának minősítette, hogy a repülőgépek roncsai nem követeltek áldozatot a Boden-tó északi partján lévő településeken. Egy owingeni család kertjében a háztól tíz méterre csapódott a földbe a TU-154 egyik futóműve. Egy másik roncsdarab a salemi iskolát találta el, az épület leégett, személyi sérülés itt sem történt.
Kedden nagy számú hajó kutatott a Boden-tavon roncsok, holttestek után. Meg nem erősített értesülések szerint a két repülőgép egyes darabjai a vízbe zuhantak. A rendőrség búvárai különleges kamerákkal pásztázzák a tó fenekét, ám délig nem akadtak érdemi nyomra. A szárazföldön heverő roncsok között a tűzoltók rábukkantak a Tupoljev adatrögzítő dobozára, ám a pilótafülkében elhangzottakat rögzítő magnetofont még nem sikerült megtalálni. Ugyancsak keresik még a Boeing adat- és hangrögzítő szerkezeteit.
A katasztrófát feltehetően emberi mulasztás okozta. A svájci légi irányítás – amely a dél-württembergi légifolyosó biztonságáért is felelős – közölte: a baskír társaság pilótája túl későn reagált a repülési magasság csökkentését célzó üzenetre. Ekkor már a Tupoljevvel azonos magasságban haladó Boeing pilótája is megkezdte az ereszkedést, így következett be a két repülőgép összeütközése.
Gerhard Schröder német kancellár megdöbbenéssel értesült a légi katasztrófáról. Vlagyimir Putyin orosz elnöknek küldött táviratában részvétét fejezte ki az áldozatok családjának. Együttérzését fejezte ki Johannes Rau elnök és Joschka Fischer külügyminiszter is.
Az orosz közlekedési miniszter két helyettese is egyértelműen emberi mulasztásnak tulajdonítja a Németország déli részén hétfő éjjel bekövetkezett légi szerencsétlenséget, és elképzelhetőnek tartja, hogy a légi irányítók hibája miatt ütközött össze a Baskír Légitársaság (BAL) charterjárata egy Boeing 757-essel.
Pavel Rozskov, aki egyben a katasztrófa okainak feltárására létrehozott orosz bizottság vezetője, kijelentette, hogy nem tartja kizártnak a légi irányítók bűnösségét. Hozzáfűzte, hogy nem kételkedik az orosz pilóták felkészültségében és a Tu-154-es műszaki felszereltségének minőségében sem.
Az orosz vizsgálóbizottság már elutazott Németországba, és a tervek szerint kedd este 21-22 óra körül érkezik meg a baleset helyszínétől mintegy 30 kilométerre fekvő Friedrichshafenbe.
Alekszandr Nyeragyko, az orosz polgári légi közlekedési szolgálat vezetője, a közlekedési miniszter első helyettese burkoltabb formában szintén értésre adta, hogy elképzelhetőnek ítéli a légi irányítók hibáját. Egyúttal kategorikusan elutasította azt a lehetőséget, hogy a Tu-154-es pilótái hibáztak volna.
A Vnukovói Légitársaság igazgatója, Jurij Szitnyik úgy véli, hogy tragikus véletlenek összejátszása idézhette elő a balesetet: ide lehet sorolni a légi irányítók és a pilóták munkáját, valamint a légi ütközés elkerülését szolgáló berendezést, amellyel a Tu-154-es fel volt ugyan szerelve, de ez mit sem ért, ha a Boeingen nem volt ilyen műszer. Hozzáfűzte, hogy az orosz pilóták mindig nagyon figyelnek Európa légterében, és kizárt bármiféle nyelvi probléma.
A BAL vezetői viszont egyértelműen a légi irányítókat kárhoztatják a katasztrófa bekövetkeztéért, és hamarosan pert indítanak az ügyben. Riven Sakirov, a BAL moszkvai képviselője kiemelte, hogy a Tu-154-es legénysége az egyik legtapasztaltabb volt, a kapitány, Alekszandr Grossz összesen több mint 12 ezer órát repült már, és 1993 óta közlekedik ezzel a géptípussal nemzetközi vonalakon. Nyikolaj Ogyegov, a légitársaság vezérigazgatója megerősítette, hogy az 1995-ben gyártott gép a biztonságos repüléshez szükséges összes felszereléssel és műszerrel rendelkezett. Mint mondta, emellett külön ellenőrizték a repülő műszaki állapotát, mert tudtak arról, hogy közismert baskír vezetők gyermekei utaznak majd rajta.
A szerencsétlenség áldozatául esett 52 gyermek közül 50 Ufából, kettő más baskír városból származott, és valamennyien az UNESCO által támogatott iskolában tanultak. A spanyolországi nyaralást jutalmul kapták az UNESCO ügyeiben illetékes baskír állami bizottságtól kiváló tanulmányi eredményükért.
A halottak nevét tartalmazó listából kitűnik, hogy a gyerekek között öt testvérpár is van, sőt két család esetében a gyerekek mellett feltehetően a szülők is odavesztek. Életét vesztette a fent említett baskír bizottság vezetője és kisfia is.
Mint kiderült, vannak azonban túlélők is: három gyermek és két felnőtt kísérő nem kapta meg a spanyolországi vízumot, így ők nem utazhattak el.

Több nevelt gyerekét is megerőszakolta egy Veszprém vármegyei férfi