Célegyenesben az EU csatlakozási tárgyalások

November 22-23-án rendezték meg a berlini magyar követség épületében a 12. Magyar–Német Fórumot. A hagyományoknak megfelelően – hiszen a kétoldalú kapcsolatok teljesen problémamentesek – a megbeszélések középpontjában idén is az Európai Unió bővítése állt, amit a „Európa-politikai váltóállítások a kibővített EU számára” cím is kifejezett.

2002. 11. 26. 10:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fórumon Joseph Fischer német külügyminiszter elsődlegesen a már kibővült Európa architektúrájával, s a már kibővült Unió előtt álló kül- és biztonságpolitikai feladatokkal foglalkozott. A terrorizmus elleni harc meghatározó kérdésének nevezte, hogy sikerül-e demokratizálni az iszlám világot, ezért úgy vélte az unió elemi érdeke, hogy európai perspektívát mutasson fel Törökország számára. Egyúttal bírálta azokat – ekkor zajlott Münchenben a CSU pártkongresszusa, amelyen Stoiber bajor miniszterelnök ezért is bírálta a vörös-zöld koalíciót –, akik belpolitikai okokból eleve kizárják Ankara uniós tagságát.

Fischer fontosnak tartotta, hogy a 25 tagúra bővült unió megőrizze, sőt a jelenleginél is lényegesen jobbá tegye a szervezet működőképességét. Egyúttal megköszönte, Magyarországnak és a határokon túli magyaroknak, hogy rendkívül felelősség teljesen viselkedtek az eltelt tizenkét esztendőben. Zárásként megemlítette: 1998-ban, amikor a külügyminiszteri posztot átvette, a leggyakoribb kérdés, amelyet a tagjelöltek fővárosaiban neki szegeztek, a bővítés dátuma volt. Most végre itt a dátum 2004. május 1. (A tervek szerint a végleges csatlakozási dokumentumot 2003. áprilisában Athénben írná alá az unió a tagjelöltekkel, majd egy esztendeje lenne a tizenötök nemzeti parlamentjeinek, hogy ratifikálják a dokumentumot.)

Kovács László felszólalásában úgy vélte, a rendszerváltás lezárását jelenti Magyarország uniós tagsága, mely az eltelt 12 esztendő munkáját ismeri el. A magyar külügyminiszter szerint a következő alig három hétben még javítani kell az unió ajánlatán. Hiszen az elfogadhatatlan, hogy a 2004-ben a taggá váló Magyarország kevesebb támogatásban részesüljön, mint 2003-ban. (A bizottság szeptemberi tervezete szerint, míg Budapest 2003-ban még 204 millió euró felkészülési támogatást kap, addig 2004-re a tagság első esztendejére az ország nettó támogatása a nyolcadára, 25 millió euróra zsugorodna.)

Túl hosszúnak nevezte az átmeneti időszakot, miszerint közvetlen mezőgazdasági kifizetések tekintetében az új tagoknál csak 2013-ban érnék el a tizenötök színvonalát. Mint mondta, súlyos következményekkel járhat a magyar gazdaság számára – hiszen ez több stratégiai befektető kivonulását is jelentheti –, ha az unió ragaszkodik a korábban megadott adókedvezmények visszavonásához. Mint jelezte Budapest számára elfogadhatatlan, hogy Magyarországnak kevesebb képviselője legyen, mint a lakosok számában hozzánk hasonló Belgiumnak vagy Görögországnak. Közvetlenül a prágai csúcstalálkozóról Berlinbe érkezett Kovács úgy vélte, hibás az a megfogalmazás, miszerint felajánlásokat teszünk a NATO-nak, hiszen mi magunk vagyunk az észak-atlanti szervezet.

Természetesen az érdemi munka most is a szekcióüléseken történt, amelyeken az udvarias hozzászólások helyett a felek azonnal világossá tették, hogy álláspontjaik több kérdésben is eltérnek. A német – és általában az EU-tagállamok – álláspontját röviden úgy lehet összefoglalni, hogy pénzügyekről felesleges tárgyalni, hiszen e kérdésben a mozgástér nulla.

Sigrid Selz a német pénzügyminisztérium helyettes államtitkára kifejtette, tekintettel Németország katasztrofális pénzügyi helyzetére, nincs mód arra, hogy az EU jelenleginél kedvezőbb ajánlatot tegyen. S a jelenlegi helyzetben képtelenség lenne a német lakosságot további kiadások támogatásához megnyerni. Amennyiben ilyen javaslattal állna elő a német politika valamelyik szereplője, az még tovább csökkentené a bővítés ügyének támogatottságát.

Györkös Péter, a külügyminisztérium EU-koordinációs főosztályának vezetője az uniós ajánlat néhány abszurditására mutatott rá, mint például arra, hogy a regionális támogatások esetében egy görög vagy portugál polgárnak ma 239 euró jár, addig egy magyarra, ha a brüsszeli javaslat változatlan maradna, mindössze 78 euró jutna. Úgy vélte, a dán elnökség azon javaslatát, hogy a december 12-13-i koppenhágai csúcstalálkozón mindössze egy órát szánna a tíz tagjelöltre, nehéz másként, mint zsarolásként értékelni. A főosztályvezető kiemelte, mezőgazdasági kifizetések 25 százalékos kiindulási szintje és felzárkóztatásának tíz évre elnyújtása szimbolikus jelentőséggel is bír, mert a magyar polgárok ezen fogják lemérni, mennyire hajlandó hazánkat befogadni az unió. Rámutatott arra, hogy nehéz lesz a magyarokkal azt is megértetni, hogy Budapest mintegy 650 millió eurós (kb. 160 milliárd forintos) éves EU-tagdíjából közel 70 millió euróval (17,2 milliárd forinttal) fogja a nála sokkal fejlettebb Londont támogatni. (A magyar befizetésekből ugyanis ennyi esik a belépésükkor kialkudott, ma már azonban, tekintettel a szigetország gazdasági helyzetére, teljesen irreális brit különleges kedvezményre.)

Amennyiben London többet fizet be az EU kasszájába, mint abból a kifizetéseken keresztül részesül, akkor e többlet háromnegyedét Brüsszel visszafizeti.

Györkös emlékeztetett arra, hogy a pénzügyi kereteket megszabó Agenda 2000-ben a tizenötök a GDP-jük 1,27 százalékában szabták meg közösségi befizetéseik maximumát, ez az arány ma náluk 1-1,04 százalék körül van. Míg Magyarországnak a jelen tervek szerint a GDP 1,5 százalékt kell a brüsszeli kasszába befizetnie. Az Agenda 2000 az első tagok 2002-es belépésével és a 2006-ig mintegy 58 milliárd eurós bővítési kiadással számolt. Az Unió legutóbbi október végi ajánlatában – 2004. május 1-i tagsággal számolva – 37,5 milliárd eurot tett félre 2006 végéig a tíz leendő tagországnak. A főosztályvezető úgy fogalmazott, hogy az Unió által is elismerten legnagyobb beruházás a közép-európai térség biztonságába mindössze a tizenötök GDP-nek 0,06 százalékba kerül, s ha a bővítés által a tagállamokban gerjesztett gazdasági növekedést is hozzászámoljuk, akkor a mérleg még kedvezőbb.

Peter Tempel, Günter Verheugen bővítési biztos kabinetfőnöke elismerte, hogy a brüsszeli ajánlat távol van a tökéletestől. Ugyanakkor úgy vélte, ha a felvételi tárgyalásokkal párhuzamosan megkísérelték volna felszámolni a britek, franciák, vagy éppen a mediterrán államok kedvezményeit az még kisebbé tette volna a bővítés támogatottságát. Úgy vélte a jelenlegi ajánlattal a tagjelöltek együtt tudnak élni, s az új 2007-2013 közötti költségvetés kialakításába már bele is tudnak szólni. Álláspontja szerint a bővítési kérdések kb. 92 százaléka már megoldódott, s a maradék 8 százalékra is lehet megoldást találni.

Sigrid Selz zárszavában úgy fogalmazott a koppenhágai EU csúcson majdan elfogadott kompromisszumok valahol félúton lesznek a tagjelöltek vágyai és a tizenötök elképzelései között.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.