Az elsüllyedt hajón minden szabálytalan volt

A vasárnap hajnalban a Moszkva folyón uszálynak ütközött kis sétahajón, amelynek utasai közül kilencen haltak meg, minden szabálytalan volt, ami csak az lehetett – derül ki az orosz lapok hétfői beszámolóiból.• Moszkvai hajókatasztrófa: öt holttestet találtak

MNO
2011. 08. 01. 18:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 13 méteres kishajón születésnapot ünnepeltek, a korábbi közléssel ellentétben nem egy lap munkatársai, de zömmel újságírók és reklámszakemberek. A jelek szerint az egyetlen külföldi utas egy megmenekült török állampolgár volt, aki egy orosz hírportál munkatársa. A hajót a tulajdonos vezette, aki szakértők szerint hajóvezetői és nem kapitányi titulussal rendelkezett: az előbbihez ugyanis elég egy rövid tanfolyam.

A Komszomolszkaja Pravda című lapnak a tulajdonos egy barátja elmondta: Gennagyij Zinger a saját tervei szerint restaurálta a most szerencsétlenül járt hajócskát, és hét éve vezette azt, de többnyire csak a barátait csónakáztatta. A hajón ezúttal is többen voltak az engedélyezett 12 személynél, de a neve elhallgatását kérő nyilatkozó szerint néha húszan is buliztak rajta, bár olyankor nem hagyták el a kikötőt. A Komszomolszkaja Pravda szerint a hatóságok átfogó vizsgálatot folytattak a Bulgarija hajó 122 emberéletet kioltó, július 10-i balesete nyomán. Ennek eredményeképp megállapították: a moszkvai térségben a folyami hajók alig 30 százaléka felel meg a biztonsági előírásoknak. Csak kishajókból Moszkvában több mint negyvenezer közlekedik.

A hétvégén egyébként az országban még két hajóbaleset történt: az Amur menti Komszomolszkban egy sétahajó legénysége olyan részeg volt, hogy nem tudott kikötni, az Onyega-tavon pedig egy meghibásodott hajóablak miatt elsüllyedt egy kisebb hajó. A moszkvai Verébhegy alatt, a Luzsnyiki stadion közelében elsüllyedt 13 méteres kishajót Csukcsföldön jegyezték be, mert Moszkvában nem kapta meg az üzembe helyezéshez szükséges papírokat, és ilyenkor a tulajdonosok másutt próbálkoznak. Egy ekkora hajót ugyan el lehet szállítani Csukcsföldre is, de szakértők szerint vidéken egyszerűen „könnyebb megállapodni”, vagyis pénzért megszerezni a papírokat. A műszaki vizsgán aztán már Moszkvában ment át a vízi jármű, ám nem kizárt, hogy szintén „megállapodásos” alapon.

Dmitrij Balikov, a Fővárosi Hajózási Társaság vezérigazgatója a lapnak elmondta: az ilyen hajókat tilos személyszállításra használni, de sokezernyi szállítja a turistákat Moszkvában és minden városban. A Moszkva folyón éjszaka is lehet közlekedni, bizonyos szabályok betartása – például jelzőfények megléte – esetén, de ezen a hajón semmi ilyesmi nem volt. És a hajó vezetője például nem tudta, hogy az adott helyen zátony képződött: az önjáró uszály, amellyel összeütközött, valószínűleg azt akarta kikerülni. A baleset okait egyelőre csak találgatják. A kishajó alighanem túl közel ment az uszályhoz – esetleg mert lefulladt a motorja –, és a nagy jármű „beszívta maga alá” olyannyira, hogy belenyomta a fenékbe.

Moszkvában és környékén csak 2009 július vége óta 8 hajóbaleset történt, s feltűnően gyakori közöttük, hogy kisebb hajók fürdőzőket „gázolnak el”.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.