A 13 méteres kishajón születésnapot ünnepeltek, a korábbi közléssel ellentétben nem egy lap munkatársai, de zömmel újságírók és reklámszakemberek. A jelek szerint az egyetlen külföldi utas egy megmenekült török állampolgár volt, aki egy orosz hírportál munkatársa. A hajót a tulajdonos vezette, aki szakértők szerint hajóvezetői és nem kapitányi titulussal rendelkezett: az előbbihez ugyanis elég egy rövid tanfolyam.
A Komszomolszkaja Pravda című lapnak a tulajdonos egy barátja elmondta: Gennagyij Zinger a saját tervei szerint restaurálta a most szerencsétlenül járt hajócskát, és hét éve vezette azt, de többnyire csak a barátait csónakáztatta. A hajón ezúttal is többen voltak az engedélyezett 12 személynél, de a neve elhallgatását kérő nyilatkozó szerint néha húszan is buliztak rajta, bár olyankor nem hagyták el a kikötőt. A Komszomolszkaja Pravda szerint a hatóságok átfogó vizsgálatot folytattak a Bulgarija hajó 122 emberéletet kioltó, július 10-i balesete nyomán. Ennek eredményeképp megállapították: a moszkvai térségben a folyami hajók alig 30 százaléka felel meg a biztonsági előírásoknak. Csak kishajókból Moszkvában több mint negyvenezer közlekedik.
A hétvégén egyébként az országban még két hajóbaleset történt: az Amur menti Komszomolszkban egy sétahajó legénysége olyan részeg volt, hogy nem tudott kikötni, az Onyega-tavon pedig egy meghibásodott hajóablak miatt elsüllyedt egy kisebb hajó. A moszkvai Verébhegy alatt, a Luzsnyiki stadion közelében elsüllyedt 13 méteres kishajót Csukcsföldön jegyezték be, mert Moszkvában nem kapta meg az üzembe helyezéshez szükséges papírokat, és ilyenkor a tulajdonosok másutt próbálkoznak. Egy ekkora hajót ugyan el lehet szállítani Csukcsföldre is, de szakértők szerint vidéken egyszerűen „könnyebb megállapodni”, vagyis pénzért megszerezni a papírokat. A műszaki vizsgán aztán már Moszkvában ment át a vízi jármű, ám nem kizárt, hogy szintén „megállapodásos” alapon.
Dmitrij Balikov, a Fővárosi Hajózási Társaság vezérigazgatója a lapnak elmondta: az ilyen hajókat tilos személyszállításra használni, de sokezernyi szállítja a turistákat Moszkvában és minden városban. A Moszkva folyón éjszaka is lehet közlekedni, bizonyos szabályok betartása – például jelzőfények megléte – esetén, de ezen a hajón semmi ilyesmi nem volt. És a hajó vezetője például nem tudta, hogy az adott helyen zátony képződött: az önjáró uszály, amellyel összeütközött, valószínűleg azt akarta kikerülni. A baleset okait egyelőre csak találgatják. A kishajó alighanem túl közel ment az uszályhoz – esetleg mert lefulladt a motorja –, és a nagy jármű „beszívta maga alá” olyannyira, hogy belenyomta a fenékbe.
Moszkvában és környékén csak 2009 július vége óta 8 hajóbaleset történt, s feltűnően gyakori közöttük, hogy kisebb hajók fürdőzőket „gázolnak el”.
(MTI)

Orbán Viktor-interjú a Kossuth Rádióban – élőben az Origón!