A németek „repesnek a boldogságtól”

Rég nem voltak olyan boldogok a németek, mint most. Legalábbis ez tűnik ki abból a kutatásból, amelynek eredményeit Berlinben tették közzé.

MNO
2011. 09. 21. 16:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Die Welt című napilap szerdai számában részletesen ismertette Németország 2011-es „boldogságatlaszát”. Eszerint az ország északi csücskében, továbbá délen a legboldogabbak az emberek, ugyanakkor az egykori NDK-hoz tartozó, keleti Türingiában a legmagasabb a boldogtalanok száma.

A kutatók a német polgárok elégedettségét a jövedelem, a munka, a család, továbbá az egészség, valamint a kultúrához való hozzájutás alapján vizsgálták. Abból indultak ki ugyanis, hogy ezek azok a tényezők, amelyek leginkább befolyásolják az emberek boldogságérzetét, mindezt pedig egy 0 és 10 közötti skálán ábrázolták. Az elmúlt években voltak már hasonló vizsgálatok, de azok meglehetős borús eredményt hoztak. Eszerint a németek utoljára igazán boldogok – de akkor is csak maximum a skála 7-es fokozatáig – 2001-ben voltak.

Tíz évvel később azonban gyökeresen megváltozott a helyzet, és a tanulmány szerint szinte ugrásszerűen felerősödött a németek boldogságérzete. A tízes skála mutatója egy csapásra több tartományban szökött 7 fölé, a legmagasabb szintet az önálló tartománynak számító, északi Hamburg 7,38-cal, valamint 7,10-zel a déli Bajorország érte el. De a boldogság mutatója 7 fölé szökött Alsó-Szászországban, továbbá Baden-Württembergben és Schleswig-Holsteinben is. Ugyanakkor a legboldogtalanabbak az emberek Türingiában, ahol a skála 6,45-öt mutatott, valamint Szász-Anhaltban és Hessenben, ahol nem sokkal volt magasabb az érték.

A tekintélyes allensbachi demoszkópiai intézet irányításával végzett kutatás rávilágított arra, hogy leginkább a nemhez való tartozás, továbbá a pénz, valamint az egészség befolyásolta a németek boldogságérzetét. A felmérésekből kitűnt, hogy a nők általában boldogabbak, mint a férfiak, legalábbis fiatalabb korukban, mint ahogy az is, hogy általában inkább boldogok a tartós kapcsolatban, főként házasságban élők, mint az egyedülállók.

A kutatások alapján egyértelművé vált, hogy az emberek hangulatát az euró válsága, valamint az esetleges recesszióra utaló veszélyjelenségek szinte egyáltalán nem befolyásolják. Ezzel szemben a pénz, valamint az egészség igazi „boldogságfaktor”. A házasság és a tartós kapcsolat ugyanúgy boldogsághormont termel, mint ahogy a barátokkal való gyakori találkozás, a rendszeres sport, valamint a saját lakás is.

De a boldogság szempontjából legalább ennyire fontos a kedvező munkahelyi környezet, a jó és megértő, valamint dinamikus főnök és általánosságban a szakmai siker. Ez utóbbi kapcsán az allensbachi intézet vezetője, Renate Köcher felhívta a figyelmet arra, hogy Németországban is hiányzik a megbecsülés kultúrája. Pedig Köcher szerint a felettesek általi elismerés, illetve dicséret fontosabb az anyagi elismerésnél is. Az intézetvezető emellett a boldogság szempontjából rendkívül fontosnak nevezte a munka tartalmát is.

A tanulmány szerint a boldogsági mutató ingadozik az életkor szerint is. A legboldogabbak a huszonévesek, akik még kevesebb kötelezettséggel rendelkeznek. Harminc fölött viszont csökken a boldogsági érzet, amely 40 és 60 év között a legalacsonyabb, amikor általában a legtöbb a munkával, valamint a családdal kapcsolatos teher.

A kutatás egyértelműen rámutatott arra, hogy a boldogság szempontjából egyre kisebb a különbség Németország keleti és nyugati fele, azaz ez egykori NDK, illetve Nyugat-Németország között. A keletnémetek ma boldogabbak, mint az egyesülés előtt, ami pedig az összlakosságot illeti: a tanulmány szerint az állampolgárok többsége egy évtized után ismét „repes a boldogságtól”.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.