Támogatóra leltek a reformok

Támogatásáról biztosította csütörtökön a VI. Mohamed marokkói király által kezdeményezett reformokat Nicolas Sarkozy Tangerban.

MNO
2011. 09. 29. 20:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A francia államfő néhány órás marokkói villámlátogatásának apropóját az adta, hogy az afrikai kontinensen megkezdődött az első francia nagy sebességű vasútvonal, a TGV építése, amely 2015-től fogja Tangert Casablancával összekötni, s így a jelenleg közel hatórás út két órára csökken. „Marokkó a király ösztönzésére modernizálódik” – hangsúlyozta a francia elnök VI. Mohameddel elköltött munkaebédjét követően. Hozzátette: „Franciaország már több alkalommal jelezte, hogy mennyire üdvözli a király vízióját, és mennyire örült, hogy elsöprő győzelmet aratott az alkotmányos reformtervezetről tartott (júliusi) népszavazás, és hogy Marokkó folytatja menetelését a demokrácia felé.”

A 72 százalékos részvételi arány mellett 98,5 százalékos támogatottságot kapott alkotmánymódosítás értelmében a jövőben a kormányfő abból a politikai pártból kerül majd ki, amely megnyerte a választást, s nem az uralkodó fogja kijelölni a mindenkori miniszterelnököt. A király emellett bizonyos jogköröket átruház a miniszterelnökre, aki feloszlathatja a képviselőházat, ami eddig a király kizárólagos joga volt.

A párizsi diplomácia „legalább annyira” jelentősnek tartja a marokkói király lépéseit, mint azokat a lázadásokat, amelyek a szomszédos országokban, Tunéziában, Egyiptomban vagy Líbiában, megdöntötték az autokrata rendszereket. A marokkói ellenzék azonban a reformjavaslatokat nem tartja eléggé mélyrehatónak, mert álláspontja szerint nem teremtik meg a valóban alkotmányos monarchia bevezetésének a lehetőségét, s a november 25-én esedékes előre hozott választások előtt további változtatásokat követelnek.

A Le Monde című napilap meglátása szerint Sarkozy szeretné megerősíteni a Franciaország–Marokkó-tengelyt a forrongó arab országok gyűrűjében, ahol a forradalmak kimenetele egyre bizonytalanabb. A lapnak nyilatkozó egyik diplomáciai forrás szerint Párizs úgy tekinti: Marokkó példaként szolgálhat a többi arab ország számára. A február 20. óta tartó tiltakozó megmozdulást – amelynek keretében szeptember 25-én újabb 8 ezres tüntetésre került sor Casablancában – az Elysée-palota jelentéktelennek tartja, s arra helyezi a hangsúlyt, hogy Marokkóban „nincsen megtorlás”.

A Marokkóban épülő első „arab TGV” költségét 1,8 milliárd euróra becsülik, amelynek végösszege a hozzá kapcsolódó infrastruktúrával együtt 3,3 milliárd euróra fog rúgni. Ebből 920 millió eurót Franciaország finanszíroz, a számla negyedét a marokkói büdzsé állja, egynegyedét pedig baráti államok fizetik ki, élen Szaúd-Arábiával. A finanszírozásba beszáll még az Egyesült Arab Emírségek és Kuvait is. A TGV érkezését sokan vitatják Marokkóban, mert felesleges és költséges presztízsberuházásnak tartják. Franciaországban viszont jelentős sikerként könyvelik el, ugyanis az Alstom által épített gyorsvasutat Spanyolországon, Olaszországon és Dél-Koreán kívül 1994 óta nem sikerült külföldre eladni.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.