Vitézy Dávid erről az európai városok közlekedési csúcstalálkozóján beszélt Brüsszelben, ahol az EU városi tömegközlekedést érintő terveiről, politikájáról, a következő hétéves EU-költségvetési időszak terveiről, a nagyvárosok igényeiről tárgyalt Európa legjelentősebb közlekedési cégeinek vezetőivel – közölte a BKK pénteken az MTI-vel.
A közlemény szerint Vitézy Dávid hozzászólásában az összes kelet-európai nagyváros igényét közvetítve arra kérte az Európai Bizottságot: a Kohéziós Alap forrásaiból 2014 és 2020 között is nyíljon lehetőség a városi kötöttpályás tömegközlekedés fejlesztésének támogatására, és arra helyezzenek még nagyobb hangsúlyt.
Mint írták, Vitézy Dávid hangsúlyozta: a kelet-európai nagyvárosokban a tömegközlekedést használók aránya magas, de ennek megtartásához vagy növeléséhez elengedhetetlen, hogy behozzák a jelentős műszaki lemaradást, s erre uniós források nélkül nincs esély. Ezért az új infrastruktúrák mellett a meglévő vonalak felújítása és a járművek cseréje is az EU-s programok fókuszpontjába kell, hogy kerüljön a kohéziós politikában – mondta a vezérigazgató.
Útdíj
A résztvevők a közlés szerint egyetértettek abban, hogy új megoldások és források szükségesek a tömegközlekedés finanszírozásához, hasonlóan a Párizsban fő forrást jelentő tömegközlekedési adóhoz vagy a londoni dugódíjhoz.
A BKK tájékoztatása szerint Siim Kallas közlekedésért felelős európai biztos a tanácskozáson az EU egyik fő céljának a városi torlódások visszaszorítását nevezte, és kiemelte: a városi útdíjak bevezetése a tömegközlekedés fejlesztésével egyidejűleg eredményre vezethet. Ezzel összefüggésben ismét elhangzott: Budapest számára a 4-es metró finanszírozásához kapcsolódóan a dugódíj bevezetése elkerülhetetlen – áll a közleményben.