Peter Gautschi, a történelem és történelemdidaktika professzora élesen bírálja a tervezett oktatási reformot. 2014-től megszűnik az általános iskolákban a történelemoktatás. A tárgyat a 4–6. osztályokban „ember és környezet”-nek, majd a következő évfolyamokban „idők, terek, társadalmak”-nak nevezik majd. A történész álláspontja szerint az oktatást nem a történeti tudás fogja meghatározni, hanem a pedagógia, a fiatalok kérdésfelvetései és a társadalom kulcskérdései. Míg korábban a történelem továbbadásában a műveltség állt a középpontban, addig ma a hasznosság a meghatározó tényező.
A professzor elmondta, Hollandiában például éveken keresztül veszített a jelentőségéből a történelemoktatás. „Gyermekeink nem tudnak már semmit a holland történelemről.” Ennek következőben kidolgozták azt az 50 történelmi kánont, amit minden állampolgárnak tudnia és értenie kell. Ez a történelemoktatás újraélesztéséhez vezetett – érvelt Gautschi.
Arra a kérdésre, miért fontos a történelem hagyományos oktatása és továbbadása, a történész Svájc példájához tért vissza, egy akarattal megteremtett nemzetéhez, melynek tagjainak fontos az egység. „Ez az egység nem természet adta” – fogalmazott Gautschi. „Ma számos területen tapasztalható a társadalom töredezése, az iskolában 30 különféle tanterv létezik. „Szükség van olyan intézményekre, melyek hozzájárulnak a közös identitáshoz.”
(Tages-Anzeiger, tagesanzeiger.ch)