Az egészségnél fontosabb a teherforgalom

A baloldali-liberális zürichi napilap politikai blogjában Erwin Haas A kormány áthelyezési csődje című cikkében tudósít a berni kabinet lassan évtizedes mulasztásáról és a lobbiérdekek előtti kapitulációjáról.

2011. 12. 29. 9:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nép világosan megfogalmazta célját az 1994-es alpesi kezdeményezés elfogadásával. Az Alpokon keresztülhaladó teherforgalomnak nem az utakon, hanem a környezetbarát síneken van a helye. Ezzel a lépéssel védeni kívánták Uri, Tessin és Wallis lakóit a környezet- és zajszennyezéstől. A teherautók számát is meghatározták, melyek átkelhetnek az Alpokon: ez a szám 2004 óta évente legfeljebb 650 000 kamion lehetett volna. Most, a 2012-es esztendő küszöbén a már rég módosított egymilliós célt sem sikerült elérni. Az idei évben mintegy kétszer annyi, 1,25 milliónyi teherautó haladt át az Alpokon.

Doris Leuthard közlekedési miniszter december közepén gyakorlatilag elismerte a kormány hibáját. Meghajlik a mulasztásai, hibái és a politikai obstrukció által teremtett realitás előtt, ahol a szállítóipari lobbi a gazdaság, a piac és a lakosság igényeivel kívánja igazolni a helyzetet.

A kormány ugyanakkor a politikai csőd minden pontjára rendelkezik elfogadható magyarázattal. A teherautók áthaladási jogának tőzsdén történő elosztását az EU és a tagállamok nem fogadnák el. Az adó felemelése ellentmondana annak az elvnek, hogy a tranzitköltség nem lehet magasabb, mint a teherautók által okozott költségek. A szövetségi állam még a maximális 325 frankos összeget sem kéri el, helyette átlagosan 288 frankot kell fizetni az áthaladásért.

Svájc 12 milliárd frankért megépítette a Gotthard vasúti alagutat, ennek ellenére nem képes korlátozni az utakon futó teherautók számát. Ennek nem utolsósorban az is az oka, hogy Németország és Olaszország megbízhatatlan partner az Északi-tenger és a Földközi-tenger közötti tranzitfolyosó kiépítésében. Ez lenne az igazi alkalom, hogy a néppárt SVP megmutassa az EU-nak, milyen a svájci érdekképviselet.

Azonban az SVP mérvadó politikusai, mint Adrian Amstutz nemzetgyűlési képviselő például az Astag nevű teherszállító érdekvédelmi szervezet elnöke, s Ulrich Giezendanner mint hitvalló szállítási vállalkozó a másik oldalon állnak, és kivétel nélkül eltekintenek attól, hogy panaszkodjanak az 1994-es népakarat figyelmen kívül hagyása miatt. A nemzetgyűlésben Erich von Siebenthal és Thomas Hurter SVP-képviselők még arra tettek javaslatot, hogy egyes iparágak, például a mező- és erdőgazdaság esetében további 20 százalékkal csökkentsék.

Talán egyszer bekövetkezik, hogy a politika arra kényszeríti a kormányt, végre minden megtegyen az átrakodási cél elérése érdekében. Jelenleg azonban nem úgy néz ki, hiszen a célok elérését néhány évvel elhalasztották.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.