India légiereje repülőket kap a jövőben – összesen 126 darabot –, az ár: közel tízmilliárd dollár. Hatalmas felhajtással hat gyártó udvarolja körül a kormányt. Irodákat nyitottak Indiában, repülőbemutatókon vettek részt, és tesztcélokra rendelkezésre bocsátották a gépeket. Két vállalkozás van még versenyben, az Eurofighter konzorcium és a francia fegyvergyár, a Dassault. A döntés a közeljövőben megszületik – közölte az új-delhi védelmi minisztérium.
Az Eurofighter nagyszerűségéről Angela Merkel bizalmas levelet írt Manmohan Singh miniszterelnöknek. A levélben – melyet a brit, a spanyol és olasz miniszterelnök is támogatott – az áll, hogy az Eurofighter „kitűnő repülőgép, mely magáért beszél”. A szerződés megkötésével az Eurofíghter „ötödik partnerállama” India lenne – hízelegnek az új-delhi kormánynak.
Az Indian Express című lap értesülése szerint a levelet röviddel karácsony előtt kézbesítették. Egy berlini kormányszóvivő megerősítette a levél létezését. Merkel ebben utalt azon lehetőségekre, melyek a négy EU-tagállammal elmélyített technológiai és gazdasági partnerségből ered, amennyiben az Eurofighter konzorciumtól történő repülőgép-vásárlás mellett kötelezik el magukat.
A pályázat 2007-es kiírása óta az indiai pilóták teszteltek Boeingeket, Lockheedeket, Saabokat, MiG–35-ösöket, Eurofightereket és Dassaultokat. Az indiai kormány a próbák után felkérte az Eurofightert és a Dassaultot, hogy hosszabbítsák meg ajánlatukat.
Novemberben Norman Anil Kumar Browne – a légierő parancsnoka – bejelentette, hogy a döntés december közepéig megszületik. Ez azonban még nem történt meg. A késés oka, hogy a technológiatranszfer, a karbantartás, a javítás és az üzemeltetés költségeinek értékelése vitatott, valamint a gépeket túl drágának találják.
„Az Eurofíghter a favorit, annak ellenére, hogy az még drágább, mint a Dassault ajánlata. Az üzemeltetési költségek – több mint 70 ezer euró óránként – messze meghaladják az elfogadhatót” – vélekedik a minisztérium egyik magas rangú tisztje. Ha most kellene dönteni, akkor az Eurofighter tisztán politikai okokból nyerne, hiszen ez a döntés több európai országot tenne boldoggá.
Dassault csak azért van még versenyben, mert Párizs politikai nyomást gyakorolt Új-Delhire. A franciák első körben kihullottak, a hírek szerint egy slamposan összeállított pályázat miatt. Ráadásul a „Rafale” (Széllökés) nem igazán nevezhető eladási slágernek. A francia légierőn kívül még senki sem vásárolt belőle. Ennek ellenére a 86 éves Serge Dassault magabiztosan tudatta a közvéleménnyel, övé a „világ legjobb repülőgépe”.