Így kenyerezik le a pártokat

Miért hajlandók vállalkozások csillagászati összegeket fizetni a pártkongresszusokon való részvételükért?

2012. 01. 14. 16:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú beszédek, gyilkos unalom jellemzi a CDU és az SPD rendezvényeit is. Az előtérben azonban zajlik az élet, ott rabul ejti az embert a vásári hangulat. Az egyik stand a másik mellett, autógyárak, a vasút, a vegyipar és így tovább. S ingyen osztogatják az ajándékaikat, kávét és cigarettát. Szponzorálásnak nevezik, ami veszélytelennek tűnik, pedig mögötte ott húzódik a pártfinanszírozás átláthatatlan árnyékvilága.

Martin Morlok professzor, a düsseldorfi egyetem pártjogi intézetének vezetője szerint a szponzorálásnak nevezett szolgáltatások valójában rejtett pártadományok. Illetve itt nemcsak egy párt támogatásáról van szó, hanem arról a célról is, hogy a döntéshozókkal kapcsolatokat ápoljanak. Ezt a „politikai környezet ápolásának” nevezte a szakember 2003-ban, amikor megszigorították a pártadományokra vonatkozó törvényt.

A kongresszusokon tucatszámra találkozhat a látogató politikai kommunikációs képviselőkkel, azaz lobbistákkal. Ugyan az újságírókkal nem szívesen beszélnek az Audi, a Bayer és a VW képviselői, annál inkább a vezető politikusokkal.

Majd minden párt hálás a kiállítóknak, hiszen nagyon sok pénzt fizetnek jelenlétükért. A frankfurti FDP-kongresszuson négyzetméterenként 250 euróért bérelték a kiállítási területet. Ugyanennyi a CDU-kongresszus négyzetméterár, ami annyit jelent, hogy csak a Volkswagen konszern majdnem 70 ezer eurót fizetett a részvételért. Miközben a világhírű nemzetközi automobil-kiállításon 150 eurót kell fizetni. A Zöldeknél a tarifa 275 euró volt, több mint duplája a híres berlini zöldhétnek. Az SPD esetében a szponzoroknak legalább 320 eurót kellett fizetni, ami a duplája a nemzetközi híradástechnikai kiállítás bérleti díjának. Az árak messze meghaladják a piacon szokásosakat, s ellentétben az egyszerű adományokkal, az adóból is levonhatók.

Minden megfelel a játékszabályoknak

Tízezer euró felett, ha ezek adományok lennének, azonnal nyilvánosságra kellene hozni a támogató személyét, de így nyugodtan eltitkolható. Az SPD a kongresszuson félmillió eurót szedett össze a szponzorálással, amiben Barbara Hendricks, a szocdemek pénztárnoka nem talál kivetnivalót. Szerinte minden megfelel a jogszabályoknak, és ha vállalkozók hajlandók fizetni, az a párt vonzerejéből következik. A tömörülések beszámolóiban azonban más olvasható, itt a szponzorálás nem létezik. Az SPD esetében sem derül ki világosan, miként szedtek össze 18 millió eurót.

Pártlapok

Hasonló a helyzet a pártlapoknál, amelyekből a CDU többet is kiad a tagjainak. A hirdetésekért döbbenetes árakat kérnek. Összevetve a legnagyobb olvasótáborral rendelkező országos újsággal, a Bérlők Lapjával, érdekes tapasztalatok gyűjthetők. Itt ugyanis 1000 példányonként egy egész oldalas hirdetés 18 eurót kóstál. Az SPD Vorwärts című lapjánál a dupláját. A csúcstartó a CSU, ahol 346 eurót kérnek, ami a Bérlők Lapjának 19-szerese és hatszorosa a Spiegel tarifájának. Morlok professzor szerint ezt nem lehet másként értékelni, mint hogy a megdrágított hirdetési árak nagyobb része szintén adomány köntösbe bújtatva.

A Bayernkurier szerkesztősége közvetlenül a müncheni CSU-központ előtt áll, de senki sem kívánt nyilatkozni a szponzorálásról és a hirdetési bevételekről. A Monitor szerkesztőinek számítása szerint, miután átböngészték a lap saját árlistáját, csak hirdetésekből tavaly legalább 1,7 millió euró bevételre tettek szert, mely valahol a párt mérlegében lapul. Michael Koss, a Transparency International munkatársa szerint az első lépés az lenne az átláthatóság megteremtése érdekében, hogy a szponzorálást is külön kelljen feltüntetni a pártok pénzügyi beszámolójában. A második pedig egy olyan határ meghúzása lenne, mint például 10 ezer euró értékben az adományoknál, ami felett már a szponzoráló személyét is meg kellene adni. Mert akkor lehetne valóban átlátni, ki mit adott a pártoknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.