Minden elnőiesedett?

A franciák kulturális fogyasztásában az 1970-es évek óta fokozatosan erősödik a nők és az idősebbek szerepe.

BL
2012. 01. 14. 21:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A francia kulturális minisztérium friss elemzése szerint mindez továbbra is szorosan kapcsolódik az iskolai végzettség szintjéhez, és akárcsak az 1970-es években, a fogyasztásban élen járnak a felső szintű vezetők, káderek. Az Olivier Donnat, a minisztérium statisztikai intézetének szociológusa által jegyzett tanulmány a témáról eddig készített, esetenként több ezer ember kikérdezésén alapuló öt felmérés eredményein alapult: 1973, 1981, 1988, 1997 és 2008 adataiból vonta le a következtetéseket.

A kutató szerint négy fő tendencia rajzolódik ki. A leglátványosabb az, hogy az egész vizsgált időszak alatt folyamatosan nőtt az „audiovizuális fogyasztás”, így kialakult egyfajta képernyőkultúra. További irányzat a könyvek és a sajtó olvasásának visszaesése, egyidejűleg az amatőr tevékenységek (műkedvelő zenélés vagy színjátszás, festés, számítógépes alkotás) bővülése és a kulturális színhelyek látogatottságának növekedése – nevezetesen a színház és a mozi esetében, miközben a médiatékák, könyvtárak forgalma iránti érdeklődés 1997 óta stagnál.

Ami a kultúra közönségének társadalmi összetételét illeti, „a végzettség szintje és a kulturális életben való részvétel közötti összefüggés továbbra is erős” – szögezi le a tanulmány, amint a fogyasztók „hierarchiája” is változatlan: a kulturális fogyasztás mértékében a felsőfokú káderek megelőzik a középbeosztásúakat, majd az iparosok és a kereskedők következnek csaknem azonos szinten, végül a munkások és a földművesek zárják a sort. Az 1973 és 2008 közötti időszakra jellemző továbbá a kultúra fogyasztóinak mind magasabb átlagos életkora, ez az „öregedés” egyrészt az átlagéletkor növekedésével, másrészt azzal magyarázható, hogy a mai szeniorok, a háború után született baby boom nemzedék tagjai szívesebben vesznek részt kulturális eseményeken, és általában nőtt a kultúra iránti érdeklődésük.

Ugyancsak jelentős változás a kultúrafogyasztás „elnőiesedése”: a televízió intenzív fogyasztásának kivételével a kutató által tanulmányozott kulturális formák mindegyikében nőtt a nők részvétele. Bizonyos területek azonban megőrizték „férfias” jellegüket: főleg a férfiak olvasnak újságot, járnak rendszeresen moziba vagy rock- és dzsesszhangversenyekre. Ám több olyan időtöltés, amely az 1970-es években még inkább a férfiakat vonzotta, mint például a klasszikus zenei hangversenyek, a múzeumok és kiállítások látogatása, vagy a rendszeres könyvolvasás és a könyvtárak használata, ma már többségében a nőkre jellemző. Ez összefügg azzal, hogy ma a fiatalabb nemzedékekben a nők között több a diplomás, mint a férfiak sorában, és férfi kortársaiknál nagyobb arányban kaptak irodalmi vagy művészeti képzést.

A párizsi Le Monde „bársonyos kulturális forradalomként” jellemzi a tanulmányban jelzett átalakulást. Megjegyzi, hogy a statisztikusok az ilyesfajta felmérések során szinte kötéltáncossá alakulnak át, olyan kényes feladat a kulturális magatartások számszerűsítése, lebontása a fővárosra, a kisvárosokra, a vidéki és más körzetekre, a nemekre, a szakmákra – ám ez a munka deríti ki, kiknek hasznos a kultúra, demokratizálódik-e vagy sem, min változtatott az internet megjelenése.

Ami az utóbbit illeti, elsősorban a férfiak fogyasztására hatott, tizenéves koruktól kezdve egyre inkább felhagynak a könyvolvasással a videojátékok és az új technológiák kedvéért. A nemek között különbség terén valóságos törés észlelhető a „népi” közegben. Arra a kérdésre, hogy az elmúlt 12 hónapban elolvasott-e legalább egy könyvet, a francia munkásnők 71 százaléka válaszolt igennel 2008-ban (1973-ban 64 százalék), míg a munkásoknál 52 százalék (1973-ban 70 százalék).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.