Nemzetközi szerepre tör a kínai média

Ázsián kívül terjeszkedne a kínai média, mely a hírvilág nagy nemzetközi szereplőivel, így a BBC-vel, a Reutersszel és az al-Dzsazírával is felvenné a versenyt a jövőben.

WL
2012. 01. 18. 13:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A központi vezetés a jelenlegi ötéves terv ideje alatt (2011–2015) kiemelten támogatja a külföldön terjeszkedni kívánó hírügynökségeket, sajtótermékeket, valamint kiadókat – jelentette be Csen Jing-ming, a kínai sajtóhatóság, a GAPP nemzetközi osztályának igazgatóhelyettese január közepén. Számos projekt a fejlett országokat érinti, ám a központ törekvése, hogy a kínai média termékei a világ kevésbé fejlett részeibe is eljussanak. Kiemelt célpontot jelentenek az afrikai, a latin-amerikai és a Kína szomszédságában fekvő országok – részletezte a tervet Csen.

Kínának minél előbb a nemzetközi kulturális piac szereplőjévé kell válnia. A kelet-ázsiai ország jelenleg a világ második legnagyobb gazdasága, ám kiadványai javarészt határokon belül maradnak – sürgette a változást Vu Su-lin, a GAPP másik vezetője is.

A terjeszkedés pedig már meg is kezdődött. A kommunista párt szócsövének tartott People’s Daily internetes ága 2008-ban Japánban, majd 2010-ben az Egyesült Államokban nyitott leányvállalatot, pozícióját hangsúlyozandó utóbbi esetben a New York-i Empire State Building 30. emeletén.

A Hszinhua hírügynökség kevéssel több, mint 30 fős induló csapatának 2011 végén a Broadwayn vásárolt irodát, a szomszédos Times Square-en pedig egy húszméteres óriáskijelzőn népszerűsíti logóját. A hírügynökségnek Kairóban és Hongkongban van központja, ezen túl világszerte 107 nemzetközi irodát tart fenn. A China Daily szintén tavaly nyitott új irodát New Yorkban, előtte pedig Washingtonban és Londonban tett hasonlóképp. A kínai sajtóértesülések szerint a központi televízió, a CCTV is az amerikai piacot célozta meg, s indulásnak 50-80 fős stábot toborozva idén vagy jövőre kezdené meg a munkát az Egyesült Államokban.

Ugyancsak idei terv a CCTV részéről, hogy műholdas televízióadást indítson Afrikában, ahol a Hszinhua hírügynökség hasonló lépésével már tízmilliókat ültet naponta képernyő elé. Idén a New York-i lakosok is bővíthetik Kínával kapcsolatos tudásukat, a következő hetekben debütál ugyanis a városban egy 24 órás kínai nyelvű adó, mely híradásokat és szórakoztató műsorokat sugároz majd.

A kulturális deficit leküzdése, s a „kínai látásmód” közelebb hozatala évek óta napirenden van Kínában. Ennek fontosságáról értekezett Hu Csin-tao államfő az idei év első napjaiban, aki a kínai kultúra nemzetközi színtéren való terjesztését, a Nyugathoz való felzárkózást hangsúlyozta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.