Nem tudják, mi okozza a haláleseteket

Húsz év folyamatos csökkenés után tavaly először ismét nőtt a közúti balesetben elhunytak száma Németországban.

BL
2012. 02. 24. 21:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német statisztikai hivatal pénteki jelentése szerint 2011-ben összesen 3991 ember vesztette életét közúti balesetben, ami 9,4 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Növekedést legutóbb 1991-ben mértek, akkor 11300-an haltak meg a német utakon. A hivatal szerint a halálozások számának megugrása azzal függ össze, hogy a tél enyhe, a tavasz meleg és száraz, az ősz pedig a szabadba csábítóan kellemes volt tavaly. Ennek hatására a sokévi átlagnál többen kerékpároztak és sétáltak, és kedvezőbbek voltak az útviszonyok is, emiatt pedig többen és gyakrabban hajtottak a megengedettnél nagyobb sebességgel.

A statisztikusok elméletét támasztják alá például a decemberi adatok: tavaly az év utolsó hónapjában 364 ember halt meg közúti balesetben, ami csaknem a duplája az egy évvel korábbinak, és a közúti balesetben megsérültek száma is jelentősen, csaknem harmadával 31 400-ra nőtt. A wiesbadeni statisztikai hivatal szerint azért alakulhattak így a számok, mert a december igen enyhe volt, szemben a kemény hideggel búcsúzó 2010-el, amikor a decemberi jég és hó óvatosságra késztette a közlekedőket.

Közlekedési szakemberek és érdekképviseletek azonban elutasítják ezt a magyarázatot. Például Bernhard Witthaut, az országos rendőrszakszervezet (GdP) vezetője szerint egyenesen abszurd a feltételezés, hogy az időjárás miatt nőtt a balesetben elhunytak száma. A kiváltó ok a közlekedési morál romlása, az egyre több nemtörődöm vagy ittas vezető és gyorshajtó miatt ugrott meg a halálozások száma. Közben a rendőrség nem tud lépést tartani az egyre növekvő forgalommal, és fejlesztés helyett leépítéseket hajtanak végre az állományban – fejtette ki a szakszervezeti vezető.

A környezetbarát közlekedés ügyének előmozdítására szerveződött német közlekedési klub (VCD) is kétségbe vonja a magyarázat érvényességét, az egyesület szerint a sok gyorshajtó, valamint a kerékpárosok és gyalogosok elégtelen védelme vezetett a statisztika látványos romlásához. Az Auto Club Europa (ACE) elnevezésű autós egyesület az adatokat kommentálva azt emelte ki, hogy a közlekedésbiztonság is a kormányzat kiadáscsökkentő politikájának áldozata lett, az egy főre jutó kiadások már az évi 12 centet (nagyjából 30 forint) is alig érik el, ami a területre fordított források egészét tekintve 5 millió eurós megszorítás a 2005-ös szinthez képest.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.