Milliárdok folytak el a gyorsvasút építésénél

Többek között csalás, vezetői hibák, szabálytalan könyvelés, versenyellenes közbeszerzés szerepel a Peking–Sanghaj vasútvonal „bűnlajstromában”.

BL
2012. 03. 19. 16:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavaly június és december közt folytatott hivatalos vizsgálat rámutatott: az összesen 217 milliárd jüanba (7600 milliárd forint, 34 milliárd dollár) kerülő projekt körüli visszaélések egészen 2007 végéig nyúlnak vissza. A vasúti minisztérium számos esetben szabálytalanul járt el a közbeszerzési versenytárgyalások során. Megesett például, hogy az ajánlattevők előzetes felülvizsgálatát a szokásos öt nap helyett fél napra rövidítette le. Emellett a hivatal legalább 850 millió jüan (30 milliárd forint) értékben, a nyertes árnál drágábban vásárolt anyagokat a versenyeljárásban részt sem vevő cégektől.

A minisztérium több száz millió jüant szórt ki az ablakon gyanús projektmódosítások alkalmával is, így „felesleges” kiadásnak bizonyult például – mintegy 413 millió jüan (14,5 milliárd forint) értékben – az eredeti szélvédők beszerzése, három hónappal a szerelvények üzembe állítása előtt ugyanis megváltoztatták a kocsik külsejét, s újakra cserélték a szélvédőket.

A nemzeti könyvvizsgáló iroda helyi önkormányzatok visszaéléseire is fényt derített. Így például a nankingi Csiangning (Jiangning) gazdaságfejlesztési övezet pályaépítés során használt földjeiért kártalanításként 140 millió jüant (4,9 milliárd forint) követelt hamis dokumentumokat bemutatva. Tiencsin tartomány egyik kerületi kormányzata 340 millió jüant (12 milliárd forint) „pihentetett” számláján ahelyett, hogy kártalanításként kifizette volna az érintett tulajdonosoknak. Összesen 491 millió jüant (17,2 milliárd forint) sikkasztottak el az építkezések során – áll a jelentésben.

A Peking–Sanghaj vonal költségeit egy tavalyi könyvvizsgálat is áttekintette már, akkor 187 millió jüan (6,5 milliárd forint) hiányt találtak a szakemberek. Nem ez az első milliós hiány a nagy sebességű vasutak körül. Ezt megelőzően február végén a Sanghaj–Nanking és a Peking–Tiencsin közt közlekedő kocsikat illető közbeszerzések miatt volt hangos a kínai sajtó. Az érintett szerelvényekben – a hivatalos papírok szerint – csak a mellékhelyiségek felszerelése egységenként 340 ezer jüanba (12 millió forint) került.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.