Richard Jones a Neue Zürcher Zeitung honlapján közölt interjúban aláhúzta, hogy nincs jogi alapja az EU-tagállamok eltérő kezelésének. Az új tagállamok csatlakozásáról 2004-ben kötött megállapodásban rögzített különleges rendelkezések legfeljebb 2011 április 30-ig lehettek érvényesek. „Ezt követően Svájc csak az eredeti védzáradékot alkalmazhatja, amely minden EU-tagállamra érvényes” – mondta a nagykövet.
Jones megérti, hogy a svájciakat nyugtalanítja a bevándorlók nagy aránya. Ugyanakkor azonban a személyek szabad áramlása a belső piac négy vívmányának egyike. (A másik három szabadság az áruk, szolgáltatások és tőke szabad forgalma.) „A Svájcban élő uniós polgárok száma megfelel a svájci munkapiac igényének, és ezek a polgárok hozzájárultak Svájc gazdasági jóllétéhez” – szögezte le a nagykövet.
Radoslaw Sikorski lengyel külügyminiszter egy lengyel lapnak elmondta, hogy „mélyen csalódott”, és „diszkriminatív és törvénytelen döntésről” beszélt. A svájci SonntagsBlick bulvárlap azonban ezzel ellentétes véleményt ismertet. A svájci bevándorlási hivatal egykori igazgatóhelyettesét idézi. Dieter Grossen a lap szerint a szabad költözésről az EU-val kötött minden megállapodásnál főtárgyalóként volt jelen.
Mint elmondta, nem Svájc, hanem az EU követelte, hogy a védzáradékot és a kontingenseket külön alkalmazzák a kelet- és közép-európaiakra. „Nem akarták összekeverni a régi és új tagokat, mert akkor Svájc a bevándorlást az egész EU-ra nézve korlátozhatta volna” – idézi fel az uniós érveket Grossen.

Gőzfelhőben érkezik a múlt: nosztalgiavonat szállítja az utasokat a hosszú hétvégén