Az STIB irányító testülete és a szakszervezet a belga belügyminiszterrel és a főváros tartományi kormányzatának vezetésével hétfő este megbeszélést folytatott, amiről a cégvezetés utóbb kedvezően nyilatkozott. A szakszervezeti vezetők azonban csak a nap folyamán ismertetik munkásgyűléseken az eredményeket, majd a tagság szavaz róluk. Ennek fényében a zavartalan tömegközlekedés valószínűleg csak szerda reggelre áll helyre Brüsszelben.
A szombati halálos incidens előzménye egy viszonylag jelentéktelen baleset volt: személyautó ütközött autóbusszal, és kihívták az STIB helyszínelő felügyelőjét. A férfi fényképet akart készíteni a balesetet okozó személyautóról, amelynek ittas vezetője telefonon riasztotta barátait. Egyikük, egy 28 éves férfi leütötte az STIB alkalmazottját. Az 56 éves, albán származású férfi, aki már harminc éve élt Belgiumban, a kórházban belehalt sérülésébe. Felesége mellett négy gyermeket hagyott hátra, közülük ketten szintén STIB-alkalmazottak. A tettes elmenekült a helyszínről, később azonban feladta magát a rendőrségen.
A húsvéti ünnepek alatt végig sztrájkoltak az STIB alkalmazottai, követelve a biztonsági intézkedések megerősítését a sérelmükre elkövetett erőszakcselekmények elszaporodása miatt. A szakszervezet és a cégvezetés hétfőn kora este megbeszélést kezdett Joëlle Milquet belga belügyminiszterrel és a Brüsszelt irányító – hivatalos rangja szerint tartományi miniszterelnöki tisztségű – Charles Picquével.
A vállalatirányítás igyekezett nagy mértékben azonosulni a szakszervezeti követelésekkel, és olyan javaslatokat terjesztett elő, amelyek legfontosabb pontja a rendőri jelenlét biztosítása – tartalékos rendőri állomány bevetésével – az STIB egész hálózatán. A szakszervezeti követelések szerint ez valamennyi járművet kellene hogy jelentse. Eddig csupán a metróállomásokon volt biztosítva a rendőri jelenlét.
A cégvezetés tervei szerint újra felállítanák a nagy forgalmú csomópontokon a korábban felszámolt STIB-s ellenőrző állomásokat, valamint forródrótot létesítenének a balesetek, incidensek, biztonsági problémák bejelentésére. Az STIB-t irányító testület azt is kívánatosnak tartaná, ha megerősítenék ellenőreik hatósági jogkörét, biztosítva hatékonyabb fellépésüket. Az érvényes jeggyel vagy bérlettel nyitható ki- és beléptető kapukat minden metróállomáson fel kellene szerelni, és meg kellene teremteni annak a lehetőségét, hogy egyetlen gombnyomással akár az egész állomást lezárják – hangzott el a javaslatok között. Fontolóra vették azt is, hogy szükség esetén lehetőleg két helyszínelő felügyelőt küldenek ki, különösen ha az éjszakai órákban kell intézkedni.
A hétfő esti megbeszélés fő eredménye, hogy négyszáz fővel növelik a brüsszeli tömegközlekedés biztonságára ügyelő rendőrök számát. A kormányzat arra is nyitottnak mutatkozott, hogy bővítsék az STIB-alkalmazottak hatósági jogkörét. Kedd reggel azonban a szakszervezeti tagság még nem nyilvánított véleményt, így a buszok és a villamosok továbbra sem jártak, és a metróvonalaknak is csak egy részén állt helyre a közlekedés.