Elstartolt a francia elnökválasztási kampány

Az első fordulót április 22-én, a másodikat pedig május 6-án tartják.

BL
2012. 04. 09. 17:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a már hónapok óta kampányoló jelöltek többsége, köztük a két nagy esélyes, a jelenlegi jobboldali államfő, Nicolas Sarkozy és szocialista kihívója, Francois Hollande is a pihenést választotta a háromnapos húsvéti ünnepekre a kampánystart előtt, az utcákon megjelentek az első választási plakátok, és a médiában elkezdték a választási klipek sugárzását.

A rádiók és televíziók már március 20. óta kötelesek ugyannyi megszólalási lehetőséget biztosítani mind a tíz jelöltnek, de eddig a csatornák maguk határozhatták meg, hogy melyik műsorban szólaltatnak meg egy-egy politikust. Hétfőtől azonban mindegyik jelöltnek ugyanolyan műsorfeltételeket kell biztosítani, mivel az „esti tévéhíradó nem ugyanaz, mint egy reggel 4 órakor sugárzott háttérműsor” – hangsúlyozta a médiahatóság. Az utóbbi hetekben ugyanis több csatorna is éjszakai megszólalási lehetőséggel kompenzálta a „kisebb” jelölteket, s a leginkább hallgatottabb reggeli műsorokban csak Sarkozy és Hollande kapott időt. A szigorúbb szabályozás konkrétan azt jelenti, hogy ha az államfőt például tíz percig kérdezik egy műsorban, akkor ugyanabban a műsorban a további kilenc jelölttel is kell egy tízperces interjút készíteni.

A választási hirdetéseket is szigorúan szabályozza a médiahatóság. A jelöltek az április 20-án éjfélkor életbe lépő kampánycsendig 43 percnyi reklámfilmet tehetnek közzé: tíz másfél perces és nyolc 3 és fél perces kisfilmet. A szpotok sugárzásának sorrendjét pénteken a Francia Szerencsejátékok képviselői előtt sorshúzással határozták meg. A filmeket állami pénzből finanszírozták, de azok költségvetését nem tette közzé a médiahatóság.

Választási plakátokat csak a polgármesteri hivatalok előtt elhelyezett fémtáblákra lehet kitenni. Mindegyik jelöltnek két hely jut, az egyiken a programot, a másikon pedig a választási gyűlések, valamint a rádió- és tv-műsorok idejét és helyszínét tehetik közzé, a plakátok nem haladhatják meg a 59,4 cm-szer 84,1 cm-es méretet, s hátterük nem lehet a nemzeti lobogó (kék-fehér-piros) kombinációja vagy fehér, mert az a hivatalos hirdetmények közzétételére szolgál.

A választás napján este 8 óra előtt semmilyen részleges vagy végleges eredmény, valamint becslés sem közölhető. Ekkor zárnak ugyanis a nagyvárosokban a választási helyiségek. Minden olyan média vagy személy, aki megsérti ezt a szabályt, 75 ezer eurós pénzbírsággal sújtható. Ez viszont azért lesz nehezen betartható, mert a kisebb szavazókörök már este 6 órakor bezárnak, és a közvélemény-kutató intézetek ezt követően szétküldik az exit poll eredményeit a megrendelőiknek, így elképzelhető, hogy azok a Twitteren és egyéb közösségi oldalakon azonnal meg fognak jelenni. Az előző, 2007-es elnökválasztás estéjén például a francia nyelvű svájci és belga televíziók már este 6 órakor közzétették az első becsléseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.