A Hamilton-osztályú fregattot, csakúgy mint az előzőt, az amerikai parti őrség szolgálatából vonták ki. A Fülöp-szigeteki haditengerészet parancsnoka, Alexander Pama altengernagy arról számolt be, hogy a jármű az időjárás viszontagságainak ragyogóan ellenáll, de hadrendbe állításáig még javításokat kell végezni rajta.
A hajót valószínűleg május 22-én vagy 23-án veszik át; később még motorcsere vár rá az Egyesült Államokban, továbbá hátra van még a legénység kiképezése is. Pama számításai szerint decemberben – újrafestve – már kifuthat a tengerre.
Mint mondta, a hajó szolgálatba helyezése a haditengerészetnek csaknem 9,5 millió dollárba kerül. A jelek szerint az Egyesült Államok – Manila kérése ellenére – több fontos berendezést leszerelve adja tovább a hadihajót délkelet-ázsiai szövetségesének.
Tapasztalt tengeri medve
Az eredetileg Dallas névre keresztelt négymotoros amerikai hajót 1967-ben építették New Orleansben. Hét harci őrjáratban is részt vett Vietnam partjainál. Sok-sok bevetése volt, járt a Földközi-, a Karib- és a Fekete-tengeren is. Szerepet kapott az iraki háborúban, 2008-ban pedig Grúzia partjainál teljesített szolgálatot. A Fülöp-szigetek a második világháborús hősről, Ramon Alcarazról fogja elnevezni.
Hillary Clinton tavaly novemberi látogatása alkalmával jelentette be hivatalosan az „adományt”. A két ország közötti szövetség létrehozásának 60. évfordulóján azt is mondta, az Egyesült Államok mindig a filippínók oldalán lesz, és „harcolni fog velük a közös jövőért”. A dél-kínai-tengeri területi vitákkal kapcsolatban Washington azt hangoztatja, hogy a diplomáciai megoldás híve, s nem áll egyik oldal mellé sem.
Peking mindazonáltal gyanakodva figyeli az Egyesült Államok visszatérését a régióba, más területeken is megmutatkozó katonai segítségnyújtását, a Fülöp-szigetekkel közös hadgyakorlatait és kinyilvánított elkötelezettségét szövetségeseinek védelmére. Kína rendre azt hangoztatja, hogy területi vitáit kétoldalú tárgyalásokon, diplomáciai úton kívánja megoldani.