Kinőttük már a három zarándokvonatot is

Ötödik éve, hogy egyre növekvő érdeklődés mutatkozik a csíksomlyói zarándokvonatokra. Idén már több mint kétezer magyar tart vasúton a pünkösdi búcsúba.

2012. 05. 24. 17:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy zarándok 2008 nyarán az ausztriai Mariazellből gyalog vágott neki a település és Csíksomlyó közti 1400 kilométeres távnak, hogy részt vehessen a 2009-es pünkösdi búcsún. Biztosan komoly oka volt rá, hogy így tett, de talán elérte volna az eggyel korábbit is, ha a sokkal gyorsabb és közösségibb megoldást választva Magyarországon zarándokvonatra száll. Ha idén kelne útra, már csak Szombathelyig kellene gyalogolnia – mintegy 150 kilométert. A búcsú 2012-es résztvevőinek három különvonat is rendelkezésre állt, az utazást igazán felemelő programok színesítik a csúcsesemény előtt, voltaképp versengés alakult ki a keresztények kegyeiért.

Boldogasszony Zarándokvonat

A csütörtök hajnalban a Nyugatiból kigördült vonat leginkább azzal került be a hírekbe az utóbbi napokban, hogy az író Nyirő József földi maradványait szállította volna Székelyudvarhelyre, a kegyeleti kocsi beutazását azonban a román hatóságok mondvacsinált okokkal magyarázva megtiltották. De „tud” a vonat még mást is: a Misszió Tours zarándokszerelvénye – amelynek védnöke Kövér László és Soltész Miklós is – számos szerzetesrenddel és több püspökkel a fedélzetén Szolnok, Békéscsaba, Arad, Radna, Gyulafehérvár, Tövis, Székelykocsárd, Marosvásárhely, Maroshévíz, Gyergyószentmiklós útvonalon megy.


Mivel az utazásra elmegy az egész nap, a zarándokokra már csak az elszállásolás várt csütörtök este, de a másik két vonat pénteki indulásakor a kiváltságosok már az ezeréves határt tekintik meg Gyimesbükkön. A Tatros folyó partján később csángó kóstolóban részesülnek az utazók, majd megtekintik a Rákóczi-vár romjait, és szabadtéri szentmisén is részt vesznek a gyimesi csángókkal. Csíksomlyóra, ahol a Mária-kegyhelyen 1567 óta minden pünkösdkor összegyűlnek a magyarok, szombaton lesz a főesemény – a közszolgálati televízió élőben közvetíti. A hosszú utas „csapat” pünkösdvasárnap még részt vesz egy szabadtéri szentmisén Gyergyószentmiklós főterén, a kedvező óraátállításnak köszönhetően pedig este 10-re már Budapesten is van. A szervezők 50–65 ezer forintos csomagokat állítottak össze a zarándokoknak, akik a vonaton együtt utaznak a lengyel pálosok Fekete Madonna képének „hivatalos” másolatával; a képet korábban ugyancsak zarándokvonat hozta el Częstochowából, szintén Kövér László védnöksége alatt.

Csíksomlyó Expressz

A Szombathelyről péntek 0 óra 10 perckor induló szerelvényt az Aranycsapat mozdony húzza Győr, majd Budapest felé, ahol hajnali negyed 5 és negyed 6 között várakozik. A Boldogasszonyhoz hasonlóan Békéscsaba felé indul tovább, érintve később Segesvárt, Brassót, Sepsiszentgyörgyöt, Tusnádfürdőt. A lélegzetelállító mozdony és „fiókái” Madéfalvánál alszanak meg, reggel robogva még egy kört Csíkban. Az utasokat a búcsúesemény után szedi fel Csíkszentkirályon, a tusnádfürdői éjszaka után, pünkösdhétfő este érkeznek Budapestre, és kedd hajnalban Szombathelyre.

A Csíksomlyó Expressz utasai pénteken az aradi vesztőhelyet, a gyulafehérvári ezeréves (ma már) érsekséget is megtekintik, este pedig a Fogarasi-havasok páratlan látványában gyönyörködhetnek. Idegenvezetés nekik is rendelkezésre áll: alapos ismeretekkel vérteződnek fel a Háromszéki-medencéről, az Olt tusnádi szorosáról. Az elszállásolást részben fogadó családok révén oldják meg; reggel a zarándokok gyalog mennek a szeredai állomásról a keresztaljakkal a 12.30-kor kezdődő búcsúba. Pünkösdvasárnap az „Aranycsapat” is kap egy szabadtéri szentmisét és a Rákóczi-vár látványát. Az árszabás hasonló, a mindent magában foglaló részvételi díj 65 ezer forint.



Székely Gyors

Legkésőbb a Székely Gyors indul, péntek 7.45-kor a Keleti pályaudvarról, és – az északi vonalon haladva – romániai idő szerint 13.49-kor Nagyváradra ér. Kolozsvárra fél 5-kor gördül be, Madéfalvára pedig 22.24-kor. Reggel korán kelnek a búcsú résztvevői, 7.47-kor már indulnak is Csíkszendomokosról, Szeredára pedig este fél 7-re kell leérniük a szentmise résztvevőinek a somlyói nyeregből. A Keletibe az odaúthoz hasonló vonalon 20.15-re érnek pünkösdhétfőn.

A kulturális töltekezést Kalotaszegen kezdik a zarándokok, majd Kolozsvár, Mátyás király városa, illetve Szamosújvár, Rózsa Sándor nyughelye következik. A Kis- és Nagy-Szamos összefolyásánál fekvő Dés látványa szintén örök élmény marad, a Wass Albert által is „meghangszerelt” Dédáról pedig ugyancsak több marad meg, mint hogy itt kezdődik A funtineli boszorkányok cselekménye. A szombati búcsú után a Székellyel utazókra szabadprogram vár (csíkszeredai séta), az eltévedőket pedig a szervezők arra kérik, a szeredai vasútállomáson várakozzanak az idegenvezető által megadott időpontban. Az ár 63 ezer forint, ami magában foglal zenés étkezőkocsi-szolgáltatást is, csakúgy mint a Csíksomlyó Expressz esetében.

A somlyói búcsú a román diktátor Ceauşescu bukása után az erdélyi és anyaországi magyarok százezreinek „szent találkozójává” vált. Ide vitt először 2008-ban nyolc kocsiban négyszáz zarándokot a kultikus Nohab dízelmozdony. A zarándokokat Erdő Péter bíboros prímás érsek áldása kísérte a búcsúra. Az ezeréves határra, a Gyimesekbe is eljutó vonat sikere miatt a zarándokok később már 12 vasúti kocsival indultak útra. Csak azért nem többen, mert ennél hosszabb szerelvény nem fért el a kisebb székelyföldi vasútállomásokon, illetve ennél több kocsit segítséggel sem tudott elhúzni a szent koronás címerrel díszített magyar mozdony. A Kárpáteurópa utazási iroda 2010-ben már két különvonatot indított. Az egyik a már jól ismert Székely Gyors, a másik Csíksomlyó Expressz néven közlekedik, összesen 1600 utassal. Az első vonat az észak-erdélyi útvonalon, a 2011-ben másodszor induló különjárat dél-erdélyi útvonalon jut el Székelyföldre. A Székely Gyorsot a csodálatosan felújított veterán Nohab húzza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.