NATO-csúcs az egység jegyében – Hollande különutas marad?

A jelenleg 28 tagállamot tömörítő Észak-atlanti Szerződés Szervezete (NATO) csúcsszintű értekezletet tart vasárnap és hétfőn az egyesült államokbeli Chicagóban.

PR
2012. 05. 17. 6:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhányan ehhez halkan hozzáteszik: jobb híján. De mi lehetne az a „jobb”, ami most nem reális? Leginkább két dolog: vagy a globális béke és biztonság kereteinek további szilárdítása a NATO–orosz rakétavédelmi együttműködés tényleges előmozdítása révén, vagy pedig a NATO további bővítése, tehát „a szabadság és a biztonság övezetének” kiterjesztése.

Különböző okokból most egyikre sem nyílik mód, miközben Barack Obama figyelme mindinkább a novemberi amerikai elnökválasztásra irányul. A mostani időpont a legkevésbé sem alkalmas az oroszokkal való egyezségkötésre. Megfelelő, azonnal felvehető NATO-tagjelölt sem adódik, így kézenfekvő a megoldás: a „szeles városban”, ahol Obama a leginkább otthon érzi magát, olyan NATO-csúcsot kell rendezni, amely látványosan mutathatja az Egyesült Államok és biztonságpolitikai partnereinek egységét. Egységre amúgy is nagy szüksége van a szövetségnek. Konkrétan például abban, hogy Afganisztánból a nemzetközi erők egyes résztvevői ne spontán módon, saját pillanatnyi belpolitikai taktikázásuknak alárendelten vonják ki a csapatokat, hanem rendezetten, összehangoltan történjen a 2014-es kivonulás, az „együtt mentünk be, együtt jövünk ki” jelmondat jegyében. A chicagói csúcs érdekes kérdése lesz, vajon François Hollande, aki a francia elnökválasztási kampány során még a gyors francia kivonulás mellett kardoskodott, elnökként mennyit őriz meg eddigi verbális különutasságából. A NATO nagyjából évente tart csúcstalálkozót, de ez nem kőbe vésett szabály.

A 2008 tavaszi bukaresti NATO-csúcsot az tette emlékezetessé, hogy ott mondták ki: Ukrajna és Grúzia egyszer majd a szövetség tagja lesz, amint teljesíti a tagsági kritériumokat. A tétel elvben ma is érvényes, de nem túlzottan időszerű. Ukrajna immár deklaráltan nem akar NATO-taggá válni, a grúzok pedig az oroszokkal vívott, önmagukra nézve katasztrofális kimenetelű 2008 nyári villámháborúval jócskán aláásták saját NATO-integrációs esélyeiket.

A 2009 tavaszán a Rajna két partján – a franciaországi Strasbourgban és a vele átellenben a német oldalon fekvő Kehlben – rendezett NATO-csúcs az atlanti szövetség létrehozásának 60. évfordulójára esett, és a helyszín kiválasztása a német–francia megbékélésnek – a II. világháború utáni európai politika egyik legjelentősebb vívmányának – az üzenetét hordozta. Ott választották meg a NATO új főtitkárát Anders Fogh Rasmussen dán politikus személyében.

Putyin kivár

A 2010-es lisszaboni NATO-csúcsot már nem tavasszal, hanem novemberben tartották, de a több hónapos eltolódás mögött tényleges munka állt: Lisszabonban fogadták el a szövetség átfogó stratégiai dokumentumát a következő évtizedre. Medvegyev akkori orosz elnök is elfogadta a meghívást, és a csúcsszintű NATO–orosz tanácsülésen megállapodtak abban, hogy az atlanti szövetség és Oroszország együtt fog működni a rakétavédelem terén. Tavaly nem tartottak NATO-csúcsot, a mostani chicagói rendezvény pedig már túlságosan közel esik időben az amerikai elnökválasztáshoz. Putyin, a minap beiktatott régi-új orosz államfő úgy ítéli meg, nincs miért odautaznia, számára nem hozna kézzelfogható eredményt a találkozó, így inkább kivár, amíg eldől, ki lesz majd a Fehér Ház lakója a következő években.

Az európai rakétavédelem kialakításának sok munkával járó folyamata azonban nem állt le attól, hogy a kezdeti – lisszaboni – lelkesedés után időközben kiderült, egyelőre nem nagyon érintkeznek a nézetek a NATO és Oroszország között abban, mi lehetne a konkrét tartalma a kettőjük közötti rakétavédelmi együttműködésnek. Chicagóban be fogják jelenteni, hogy a NATO „kezelésében” részlegesen már működőképessé tették az alapvetően amerikai műszaki alapokon épülő európai rakétavédelmi rendszert.

Visszatérve a transzatlanti egység gondolatához, annak nem csupán az afganisztáni kivonulás megtervezésében van konkrét jelentősége, de abban is, hogy a pénzügyi szigor éveiben különösen fontos a tagállamok közötti ésszerű összehangolás a védelmi képességek fejlesztése terén. Chicagóban ennek jegyében várhatóan kijelölik a fő irányokat, milyen közös védelmi beruházásokra van leginkább szükség a nagyjából 2020-ig tartó időszakban. A közös védelmi szükségletek áttekintése során a NATO-ban abból indulnak ki – és ez egybevág a magyar biztonságpolitikai felfogással –, hogy függetlenül a világ különböző térségeiben végrehajtott műveletektől, változatlanul a tagállamok kollektív biztonságának megőrzése marad az atlanti szövetség alapvető feladata.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.