Kitartanak a kampányfinanszírozás mellett

Az amerikai legfelsőbb bíróság megsemmisítette a montanai legfelsőbb bíróság döntését, amely egy százéves helyi törvény értelmében korlátozta az üzleti vállalkozásokat abban, hogy mennyit költhetnek a politikai kampányok finanszírozására.

WA
2012. 06. 25. 21:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Egyesült Államok kilenctagú legfelső bírói testülete ezzel 5:4 arányban megerősítette azt a saját, 2010-ben meghozott határozatát, amelynek értelmében magáncégek és magánszemélyek a „szólás szabadsága jegyében” – bizonyos feltételek mellett – korlátlanul költhetnek politikai kampányfinanszírozásra. A korlátozásmentesség fenntartása mellett a konzervatív, a 22 másik állam által támogatott montanai álláspont mellett pedig a liberális beállítottságú bírók foglaltak állást.

A legfelsőbb bíróság ezúttal három cég – az American Tradition Partnership (Amerikai Hagyomány Társaság) nevű érdekképviseleti csoport, egy, a lövészsportot támogató, nonprofit szervezet és egy családi festéküzlet – javára döntött, amelyek az állították, hogy Montanában korlátozták a szólásszabadsághoz való jogukat. Az amerikai kereskedelmi kamara által is támogatott három cég arra hivatkozott, hogy az 1912-es, szavazás által is megerősített montanai korrupcióellenes törvény nem írhatja felül a legfelső szövetségi szinten 2010-ben meghozott verdiktet.

A legfelsőbb bíróság a két évvel ezelőtt a Citizens United (Egyesült Állampolgárok) nevű konzervatív nonprofit szervezet és a Szövetségi Választási Bizottság közötti perben hozott ítéletében leszögezte, hogy a kormányzat nem tilthatja meg egyes cégeknek, szakszervezeteknek vagy magánszemélyeknek, hogy a politikával kapcsolatban „független” kiadásokat eszközöljenek.

Egy körzeti szövetségi fellebbviteli bíróság – a legfelső szintű döntéssel összhangban – olyan végzést hozott, amelynek értelmében „az olyan csoportoknak nyújtott hozzájárulások, amelyekkel kizárólag független kiadásokat valósítanak meg, nem korlátozhatók”.

„Super PAC”

A „független” kiadásokat a „super PAC” (super polical action committee, politikai szuper akcióbizottság) nevű szerveződések használják fel, amelyek a hagyományos kampányfinanszírozási szabályozástól függetlenül, korlátlanul költhetnek az általuk fontosnak tartott politikai ügyek támogatására. A „super PAC”-ek tevékenységüket jelöltekkel vagy politikai pártokkal nem egyeztethetik, és fel kell fedniük, hogy kik a donoraik. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a csoportok érintkezésben állnak a kampánystábokkal és névtelen adományokat is elfogadnak. A „super PAC”-ek irányítói a politikusok egykori munkatársai és beosztottjai, donorai pedig Amerika szupergazdagjainak egy néhány tucatnyira tehető, szűk csoportja, akik egyébként részt vesznek a jelöltek hivatalos adománygyűjtésének szervezésében is.

Erős hatás

A „super PAC”-ek forrásmozgósító hatása először a 2010-es, félidős választások idején mutatkozott meg, amelyeken a Republikánus Párt elsöprő győzelmet aratott, és elhódította a demokratáktól a képviselőházi mandátumok többségét. A „független” támogatások terén egyébként az ellenzéki párt elnökjelölti posztjának várományosa, Mitt Romney jobban áll, mint Barack Obama elnök, noha a két évvel ezelőtti kudarcból okulva az ő hívei is létrehoztak egy „super PAC”-et.

Az érvényben lévő amerikai kampányfinanszírozási szabályozás értelmében magánszemélyek választásonként legfeljebb 2500 dollárral támogathatnak egy-egy szövetségi posztra pályázó jelöltet, évi 30 800 dollárt adományozhatnak az általuk preferált párt országos bizottságának és 5-10 ezer dolláros összegeket juttathatnak az állami, körzeti és helyi szintű pártszervezeteknek. A támogatás egy kétéves választási ciklus során összességében nem haladhatja meg a 117 ezer dollárt.

Miközben a bevallottan a politikusjelöltek támogatására létrehozott hagyományos, szövetségi PAC-ek (politikai akciócsoportok) egy-egy jelölt támogatására választásonként legfeljebb 5000, pártonként pedig évente 15 000 dollárt költhetnek, az elvileg független célokra – valójában elsősorban az ellenfelek lejáratását célzó kampányokra költő – „super PAC”-ek esetében hétszámjegyű csekkek röpködnek. Az amerikai legfelsőbb bíróságnak a korlátlan kampányfinanszírozással kapcsolatos, megismételt állásfoglalása nyomán jogi szakértők szerint a „super PAC”-ek betiltásához alkotmánymódosításra lenne szükség. Ezt keresztülvinni azonban csaknem lehetetlen az Egyesült Államokban, mert ehhez kétharmados jóváhagyásra lenne szükség a szövetségi törvényhozás mindkét házában, amit még az államok háromnegyedének is meg kellene erősítenie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.