Aggasztó a fogyatékkal élő gyermekek oktatási helyzete

Bár az EU-tagállamok elkötelezettek a bevonó jellegű oktatás iránt, a sajátos nevelési igényű gyermekek és a fogyatékos felnőttek még mindig nem részesülnek megfelelő bánásmódban.

HF
2012. 07. 10. 15:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A helyzetet unió szerte átfogóan vizsgáló jelentés megállapította, hogy az érintett személyek jelentős részét szegregált intézményekben helyezik el, azok pedig, akik többségi oktatási intézményekben tanulnak, ritkán kapják meg a megfelelő segítséget.

Andrula Vasziliu, az oktatásügyért, kultúráért, többnyelvűségért és ifjúságpolitikáért felelős európai biztos közleményében emlékeztetett arra, hogy az unióban körülbelül 45 millió munkaképes korú állampolgár él fogyatékkal, a sajátos nevelési igényű gyermekek száma 15 millióra tehető. A jelentés szerint utóbbiak „gyakran képesítés nélkül vagy alacsony képesítéssel hagyják el az iskolát, majd olyan speciális képzésben részesülnek, amely néhány esetben inkább csökkenti, semmint növelné a későbbi elhelyezkedési lehetőségeiket”. Ebben a körben továbbá „sokkal nagyobb a munkanélküliek vagy gazdaságilag inaktívak aránya, és akik viszonylag sikeresek a munkaerőpiacon, azok is gyakran kevesebb fizetést kapnak, mint nem fogyatékos társaik”.

A bizottság adatai szerint az EU-tagországokban 1,5 százalék (Svédország) és 11,7 százalék között változik a sajátos nevelési igényű gyermekek aránya, illetve 0,01 százalék (Olaszország) és 5,2 százalék (Flandria) közötti a szegregált speciális iskolába járók aránya az összes tanulóhoz viszonyítva. Magyarországon 5,5 százalék a sajátos igényűek aránya, és 2,6 százalék a szegregált iskolába járóké. Megjegyezte a bizottság azt is, hogy a tagállamokban eltér a speciális nevelési igényűek körének meghatározása is.

A jelentés leszögezte: „Egyre több a bizonyíték arra, hogy a fogyatékos, illetve sajátos nevelési igényű gyermekeket nagy számban integrálni lehet a többségi oktatásba, és a jó minőségű inkluzív oktatás minden tanuló számára hasznos”. Bár a tagállamok helyzete ebből a szempontból jelentős eltéréseket mutat, uniós szinten is már számos kezdeményezés van érvényben – mutatott rá Vasziliu.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.