Ohio különleges helyet foglal el az amerikai választási hagyományokban: 1964 óta egyetlen elnök sem foglalhatta el az Ovális Irodát anélkül, hogy itt ne nyert volna. A politikai elemzők emellett azért is kedvelik az államot, mivel olyan, mint az egész ország kicsiben – legalábbis lakossági és társadalmi összetételét tekintve –, ezért az itt készült felmérések nagy pontossággal meg tudják jósolni az egész választás kimenetelét. Mivel az államban azért némileg túlsúlyban vannak a republikánusok, az a konzervatív jelölt, aki itt nem tud többséget szerezni, szinte biztosan búcsút mondhat nagyra törő álmainak. Ez volt a helyzet Mitt Romney-val szeptember végén: Barack Obama biztonságos, 6-7 százalékos előnyt tudhatott magáénak Ohióban – a többi fontos „csatatérállamról” nem is beszélve. Aztán jött az október 3-i első tévévita, és minden egy csapásra megváltozott.
Konzervatív fordulat
„Tudják mit? Érzem, hogy az emberek egyre lelkesebbek, egyre inkább úgy gondolkoznak, hogy ez nem csupán egy átlagos választás, hanem kritikus időszak az országunk életében. Több energiát, szenvedélyt érzek. Az amerikaiak végre beálltak a kampány mögé” – fogalmazott Romney 12 ezer ünneplő támogató előtt Ohióban, ahol immár csupán alig egy százalékpont a lemaradása – sőt egyes közvélemény-kutatók szerint már át is vette a vezetést.
Persze növekvő lelkesedésről beszélni közel sem különleges a kampány utolsó heteiben, Romney esetében azonban valóban ez a helyzet: a korábban gyanakvó, sőt egyenesen ellenséges konzervatív bázis megszerette jelöltjét, és elkezdett hinni benne. Ez pedig a kampány nyelvére lefordítva kőkemény százalékpontokat jelentett: Romney átvette a vezetést Floridában, Észak-Karolinában és Coloradóban, de a többi „csatatéren” is 1-2 százalékra közelítette meg az elnököt.
Létfontosságú viták
Hogy Romney lendülete kitart-e a novemberi választásokig, az azonban csak a jövő héten fog eldőlni. Az alelnökjelölti vita egyik fél számára sem hozott áttörést, ezért a két elnökjelölti tévévita lehet a vízválasztó. Obama és Romney az elkövetkező nyolc nap során kétszer is találkozik egymással, először kedden a Hofstra Egyetemen, majd a következő hétfőn, Floridában. Az események súlyát jelzi, hogy mindkét jelölt szabadnapot vett ki, és egy napra otthagyta a kampányt, hogy a felkészülésre koncentrálhasson. Obama tanácsadói ígérik, az elnök ezúttal agresszívabban lép majd fel, de Romney csapata is tudja, jelöltjük most sem nyújthat rosszabb teljesítményt – a kudarc ára a nehezen megszerzett előny elvesztése lehet.
Az első vita előtt Romney-nak kellett bizonyítania, most azonban az elnök az, aki nehezebb helyzetből indul. Minden bizonnyal előkerül majd Romney „47 százalékos” megjegyzése, alacsony adórátái, az abortusszal kapcsolatos tervei és a gazdagoknak juttatott adókedvezmény is – mindazok a kérdések, melyeket a demokraták szerint Obamának már Denverben fel kellett volna tennie. Romney ezzel szemben az elnök sikertelen gazdasági intézkedéseire koncentrál majd, de ezúttal valószínűleg Líbia is bekerül a támadási pontok közé. Az amerikai nagykövet halála és az azt követő fejetlenség a republikánus jelölt szerint a jelenlegi kormány tehetetlenségének tökéletes jelképe – Romney ezzel próbál lyukat ütni az elnök egyébként erősnek tartott külpolitikai teljesítményén. A választók minden bizonnyal szívesen vennék, ha a jelöltek homályos ígéretek helyett konkrét tervekkel is előállnának az elkövetkező négy évre nézve – erre azonban a múltat tekintve nem sok az esély.
Obama toronymagasan vezet
Vannak azonban olyan választók, akiknek mindez kevés jelentőséggel bír: ők ugyanis már leadták szavazatukat. A választás „hivatalosan” csak három hét múlva kezdődik, a Reuteres/Ipsos felmérése szerint azonban a szavazók tizede már élt a lehetőséggel és leadta voksát. Az idő előtt szavazók között Obama komoly vezetésre tett szert, 59-31 arányban elhúzott vetélytársa előtt. Ez a rendszer felettébb hasznos a jelölteknek, hiszen így több pénzt és energiát összpontosíthatnak azokra a területekre, ahol valóban csak novemberben kezdődik a verseny. Az elnök 2008-ban nagy erőket mozgósított a korai szavazók számának emelése érdekében, és kampánya most is hasonlóan járt el. A taktika egyelőre kifizetődni látszik, bár a verseny a fentinél nyilvánvalóan jóval szorosabb lesz.
The Washington Post (Washingtonpost.com), The Seattle Times (Seattletimes.com), The Columbus Dispatch (Dispatch.com)