A toscanai Giglio szigetének partjainál levő, tenger alatti szikla hetvenméteres lyukat vágott a Costa Concordia oldalán. A 300 méter hosszú, 114 ezer tonna súlyú hajó alig ötven másodperc alatt irányíthatatlanná vált.
Francesco Schettino kapitány az ütközés után három perccel már tudta, hogy a hajón lék keletkezett és ömlik a víz befelé. Ezt hangoztatták az ügyészség által kérdezett szakértők a Costa Concordia balesetének bizonyítási eljárásán, amely hétfő óta Grosseto városi színházában zajlik a vádlottakat, a túlélőket és a halottak rokonait képviselő ügyvédek részvételével. Jelen volt Schettino is, aki szemtanúk szerint szorgalmasan jegyzetelt.
Nemzetközi szakmai elismerést kapott a január 13-án zátonyra futott Costa Concordia óceánjáró hajó legénysége, mely az év tengerészének járó elismerést vette át a Lloyd’s List Global Awards 2012 díjátadó ünnepségen.
A Costa Concordia fekete dobozának nyilvánosságra hozott felvételei szerint a sziklának ütközés után Schettino azt mondta munkatársainak, hogy mindannyiuknak új állás után kell nézniük.
Olaszországban a 2012-ben leggyakrabban használt Twitter-címke (hashtag) jelenleg az a mondat, amelyet a hajószerencsétlenség éjszakáján Gregorio De Falco, a livornói kikötőkapitányság tisztje kiáltott rádión keresztül az elsők között partra menekülő Schettinónak: „A fenébe, azonnal menjen vissza a fedélzetre!”
Munkaügyi bírósághoz fordult Francesco Schettino miután a Costa Crociere hajótársaság elbocsátotta állásából a hajózási előírások megsértése miatt.
Olaszul nem értő indonéz kormányozta a Costa Concordiát
A lék keletkezésének körülményei, a hajófal rongálódásának mértéke az ügyészség szerint azt bizonyítja, hogy a Costa Concordia gondatlanság miatt ütközött neki a sziklának. A fekete dobozból kinyert hangfelvétel szerint a hajót egy olaszul nem értő, indonéz tengerész kormányozta a baleset perceiben, s nem értette Schettinónak az ütközés előtti utolsó kiáltását sem, vagyis azt, hogy azonnal rántsa el a kormányt.
Schettino ügyvédei másképpen rekonstruálták az eseményeket. Szerintük Schettino lélekjelenlétének és szakértelmének köszönhető, hogy a hajón utazó 4229 ember többsége megmenekült. A védelem azt hangoztatta, hogy a meghibásodott hajót Schettino közelebb akarta vinni a parthoz, ezért ütközött sziklának. Ezt azonban a szakértők szerint semmi nem támasztja alá.
A biztonsági műszerek nagy része nem volt bekapcsolva
A Costa Concordia biztonsági műszereinek nagy része nem volt bekapcsolva a baleset estéjén – tették hozzá az ügyészek, akik videófilmet vetítettek le a hajó általuk feltételezett útvonaláról. Továbbra sem tisztázódott, hogy Schettino miért csak az ütközés után egy órával rendelte el az evakuálást.
Ne támadjatok, minden tőlem telhetőt megtettem, megmentettem az életeteket – mondta a túlélőknek Schettino. A Costa Crociere hajótársaság júliusban elbocsátott kapitányának szavairól a túlélők számoltak be az eljárásról kitiltott újságíróknak. Schettino áldozatnak, sőt hősnek tartja magát – jegyezte meg az olasz sajtó.
A Costa Crociere hajótársaság ügyvédje megerősítette azt a sajtóértesülést, miszerint a baleset után a hajón több lopás történt az utasok kabinjaiból.