Hősnek tartja magát a Costa Concordia kapitánya

A Costa Concordia oldalán keletkezett lék szakértői vizsgálatával folytatódott kedden a zátonyra futott tengerjáró hajó balesetének bizonyítási eljárása.

TK
2012. 10. 16. 18:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A toscanai Giglio szigetének partjainál levő, tenger alatti szikla hetvenméteres lyukat vágott a Costa Concordia oldalán. A 300 méter hosszú, 114 ezer tonna súlyú hajó alig ötven másodperc alatt irányíthatatlanná vált.

Francesco Schettino kapitány az ütközés után három perccel már tudta, hogy a hajón lék keletkezett és ömlik a víz befelé. Ezt hangoztatták az ügyészség által kérdezett szakértők a Costa Concordia balesetének bizonyítási eljárásán, amely hétfő óta Grosseto városi színházában zajlik a vádlottakat, a túlélőket és a halottak rokonait képviselő ügyvédek részvételével. Jelen volt Schettino is, aki szemtanúk szerint szorgalmasan jegyzetelt.

Nemzetközi szakmai elismerést kapott a január 13-án zátonyra futott Costa Concordia óceánjáró hajó legénysége, mely az év tengerészének járó elismerést vette át a Lloyd’s List Global Awards 2012 díjátadó ünnepségen.

A Costa Concordia fekete dobozának nyilvánosságra hozott felvételei szerint a sziklának ütközés után Schettino azt mondta munkatársainak, hogy mindannyiuknak új állás után kell nézniük.

Olaszországban a 2012-ben leggyakrabban használt Twitter-címke (hashtag) jelenleg az a mondat, amelyet a hajószerencsétlenség éjszakáján Gregorio De Falco, a livornói kikötőkapitányság tisztje kiáltott rádión keresztül az elsők között partra menekülő Schettinónak: „A fenébe, azonnal menjen vissza a fedélzetre!”

Munkaügyi bírósághoz fordult Francesco Schettino miután a Costa Crociere hajótársaság elbocsátotta állásából a hajózási előírások megsértése miatt.

Olaszul nem értő indonéz kormányozta a Costa Concordiát

A lék keletkezésének körülményei, a hajófal rongálódásának mértéke az ügyészség szerint azt bizonyítja, hogy a Costa Concordia gondatlanság miatt ütközött neki a sziklának. A fekete dobozból kinyert hangfelvétel szerint a hajót egy olaszul nem értő, indonéz tengerész kormányozta a baleset perceiben, s nem értette Schettinónak az ütközés előtti utolsó kiáltását sem, vagyis azt, hogy azonnal rántsa el a kormányt.

Schettino ügyvédei másképpen rekonstruálták az eseményeket. Szerintük Schettino lélekjelenlétének és szakértelmének köszönhető, hogy a hajón utazó 4229 ember többsége megmenekült. A védelem azt hangoztatta, hogy a meghibásodott hajót Schettino közelebb akarta vinni a parthoz, ezért ütközött sziklának. Ezt azonban a szakértők szerint semmi nem támasztja alá.

A biztonsági műszerek nagy része nem volt bekapcsolva

A Costa Concordia biztonsági műszereinek nagy része nem volt bekapcsolva a baleset estéjén – tették hozzá az ügyészek, akik videófilmet vetítettek le a hajó általuk feltételezett útvonaláról. Továbbra sem tisztázódott, hogy Schettino miért csak az ütközés után egy órával rendelte el az evakuálást.

Ne támadjatok, minden tőlem telhetőt megtettem, megmentettem az életeteket – mondta a túlélőknek Schettino. A Costa Crociere hajótársaság júliusban elbocsátott kapitányának szavairól a túlélők számoltak be az eljárásról kitiltott újságíróknak. Schettino áldozatnak, sőt hősnek tartja magát – jegyezte meg az olasz sajtó.

A Costa Crociere hajótársaság ügyvédje megerősítette azt a sajtóértesülést, miszerint a baleset után a hajón több lopás történt az utasok kabinjaiból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.