Közel egy éve tart a dél-afrikai dolgozói érdekvédelmi szervezetek és a bruttó hazai termék 6 százalékát adó bányászati társaságok közötti ellentét. Januárban az Impala Platinum hasonló lépésben 17 ezer dolgozót bocsátott el, hogy véget vessen a szakszervezetekkel való feszült és eredménytelen bértárgyalásoknak. Akkor az Impala kitermelése hat héten keresztül állt, ami több mint 22 tonna termeléskieséshez (mai áron több mint 136 millió dollár) vezetett, és a platina nemzetközi jegyzése is 21 százalékkal nőtt.
A tiltakozások hullámának legsúlyosabb esete augusztus közepén volt, amikor a Marikana platinabányában a rendőrök 34 sztrájkoló bányászt lőttek agyon. Akkor a Lonmin cég végül engedett a bérköveteléseknek, és most a többi bányászati szakszervezet éppen erre hivatkozva követel magasabb bért más vállalatok dolgozóinak. Dél-Afrika adja a világ platinatermelésének 75 százalékát. Az értékes fémet elsősorban a járműipar hasznosítja autók katalizátorához.
A pénteken bejelentett 12 ezres elbocsátás annak a jele, hogy az Amplats nem akar engedni a követeléseknek – értékelt a Reuters brit hírügynökségnek Nic Borain politikai elemző. „Nehéz megmondani, hogy ez a lépés további zavargásokhoz vezet, vagy inkább csökkenti a tiltakozók lendületét” – tette hozzá.
Tiltakozási hullám Dél-Afrikában
Egy elbocsátott dolgozó mindazonáltal inkább előbbi forgatókönyvet látszott igazolni: a dél-afrikai e-News hírcsatornának úgy fogalmazott: az Amplats ezzel „háborút indított”. A tiltakozási hullámhoz más ágazatok dolgozói is csatlakoznak. Mintegy 20 ezer teherautó-sofőr jelentett be hivatalos, kéthetes munkabeszüntetést.
A Shell olajipari vállalat pedig „vis maior” állapotot jelentett be, mivel nem tudta teljesíteni a Johannesburg környéki üzemanyag-szállításait. „Van üzemanyag az országban, tehát nem ellátási kérdésről van szó. Az üzemanyagtöltő állomások ellátása jelent kihívást” – közölte a Shell.
A közlekedési SATAWU szakszervezet eközben a vasúti és kikötői dolgozók jövő heti munkabeszüntetését jelentette be. Ez a lépés azonban már a szén- és nyersanyagszállításokra is hatással lenne, még komolyabb gazdasági következményekkel.
Hiába a jó kapcsolat a szakszervezetekkel
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!