Csak ketten maradtak Csehországban

Milos Zeman és Karel Schwarzenberg jutott a cseh elnökválasztás második fordulójába – derült ki a szavazatok több mint 95 százalékának összeszámlálása után.

LM
2013. 01. 12. 16:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pénteken és szombaton megtartott első fordulóban leadott összes voks összeszámlálása alapján Milos Zeman volt miniszterelnök 24,2 százalékot, Karel Schwarzenberg külügyminiszter 23,4 százalékot kapott. A harmadik és a negyedik helyen a korábban legnagyobb esélyesnek tartott Jan Fischer volt miniszterelnök, illetve Jirí Dienstbier szenátor végzett 16,4 és 16,1 százalékkal.

A további öt jelölt jóval kisebb támogatást kapott: Vladimír Franz művész 6,8 százalékot, Zuzana Roithová EP-képviselő 4,9 százalékot, Tána Fischerová szenátor-színésznő 3,2 százalékot, Premysl Sobotka szenátor 2,5 százalékot, Jana Bobosíková, a parlamenten kívüli Suverenita párt elnöke 2,4 százalékot. Az elnökválasztás első fordulójának meglepetése a korábban nagy favoritnak tartott Fischer harmadik helye, valamint Sobotkának, a kormányzó Polgári Demokratikus Párt (ODS) egyik vezetőjének az utolsó előtti, nyolcadik helyezése.

Az első fordulóban az elnöki bársonyszék megszerzéséhez egy jelöltnek a szavazatok több mint 50 százalékát kellett volna megszereznie. A döntő, második fordulóban a két legjobban szerepelt jelölt indul, a győzelemhez elég az egyszerű többség.

A csehszlovák, illetve a cseh hagyományokkal szakítva a tavalyi alkotmánymódosítás alapján ezúttal már nem a parlament, hanem közvetlenül a lakosság választja meg Václav Klaus utódját. A választási részvétel meghaladta a 61 százalékot. A második fordulóra két hét múlva, január 25-én és 26-án kerül sor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.