Magyarország javára döntött az Európai Bíróság

Az Európai Bíróság a legfontosabb kérdésekben Magyarország javára döntött, az NFM szerint a jogharmonizáció magas színvonalon teljesült.

MD
2013. 02. 28. 22:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az NFM ezt annak kapcsán közölte az MTI kérdésére, hogy az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága csütörtökön kihirdetett ítéletében megállapította: a magyar hatóságok nem teljesítették egy 2001-es uniós irányelvből fakadó kötelezettségeiket. Egyfelől nem határozták meg a vasúti pályahálózat-működtetők pénzügyi egyensúlyát biztosító feltételeket, másfelől nem fogadtak el olyan ösztönző intézkedéseket, amelyek az infrastruktúra üzemeltetésével és használatával kapcsolatos költségek és díjak csökkentésére irányulnak.

A bíróság szerint az irányelv érvényesítése egy harmadik ponton is sérült: Magyarország nem biztosította azt, hogy a pályahálózat-működtetők által beszedett díjak megegyezzenek a vasúti szolgáltatások fenntartásához közvetlenül kapcsolódó költségekkel.

Az NFM ismertette: az uniós rendelkezés szerint „belátható időn belül a pályahálózat-működtető könyveiben a díjakból származó bevétel, az egyéb üzleti tevékenységekből származó többlet és az állami támogatás legalább egyensúlyban kell, hogy legyen az infrastruktúra költségeivel”. Ennek a feltételnek a teljesítése túlmutat az éves költségvetési ciklusokon – emelte ki a tárca.

Az uniós követelmények betartását jelentősen nehezítette, hogy az irányelvet a jelentősen fejlettebb és jobb állapotú nyugat-európai vasúti pályahálózatra szabták. Az előírást tartalmazó I. Vasúti Csomag elfogadása idején, 2001-ben ugyanis sem Magyarország, sem a hasonló állapotú vasúti infrastruktúrával rendelkező közép-európai államok nem voltak még az Európai Unió tagjai – tette hozzá válaszában a minisztérium.

Az infrastruktúra üzemeltetésével és használatával kapcsolatos költségek és díjak csökkentésére irányuló ösztönző intézkedésekkel, valamint a pályahálózat-működtetők által beszedett díjak és a vasúti szolgáltatások fenntartásához közvetlenül kapcsolódó költségekkel kapcsolatban az NFM azt hangsúlyozta: Magyarország már megfelel az elvárásoknak, bár valóban csak a kötelezettségszegési eljárásban megszabott 2009 őszi határidő után teljesítette a feltételeket.

A fejlesztési tárca jogelődje például csak 2008-ban fogadta el és jelentette meg a költségekkel megegyező díjakról rendelkező jogszabályt. A hatályba léptetés azonban éppen az uniós szabályok miatt nem történhetett meg a 2010–2011-es menetrendi év kezdete, azaz 2010 decembere előtt – közölte a szaktárca, hozzátéve, hogy a bíróság azért adott helyt az Európai Bizottság kifogásainak, mert csak azt állapíthatta meg, hogy a megadott határidőre nem következett be a jogszabály alkalmazása, a jelenleg alkalmazott feltételeket nem vizsgálta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.