A pápatotóban élen járó hangok nem csendesültek, megtalálták a következő csontot. Intellektuális alapon máris fúrják a szinte még át sem öltözött szentatyát – aki persze megvédi majd magát, ha akarja. Egy-két népszerű kritikai tartalmat azért érdemes górcső alá venni.
Valóban az egyik legkorosabb azon bíborosok közül, akikre végül beérkezett a 115 választó, illetve a Szentlélek választása, de két dolog mellett azért ne menjünk el. XVI. Benedek Ferenc pápánál másfél évvel idősebb korában ült a vatikáni trónusra (XXIII. János még náluk is idősebb volt), simán kinéz tehát egy évtizedes pápaság Bergogliónak is, főleg ha nem mond le. És itt a másik: lemondásával Joseph Ratzinger óriási terhet vett le a választó bíborosok válláról, tudniillik hogy nem szempont a kor. A lemondás indoklásával további sugalmazást adott a választóknak arra vonatkozóan, hogy a világ gyorsan változik, az egyháznak pedig ezekhez a változásokhoz valamiképpen mindig alkalmazkodnia kell. Semmiféleképpen nem lenne furcsa, ha mostantól tízesztendős pápai ciklusok következnének, vagy akár még rövidebbek. A bíborosok, pláne a pápa igenis tud olvasni az idők jeleiből, a világ körforgásából, és ha ez igaz volt XVI. Benedekre, igaz lesz Ferenc pápára is.
Február 11. után a világsajtóban – az egyház által többnyire türelemmel viselt – gátlástalan pápatotó kezdődött. Pártokról, frakciókról, reformistákról, liberálisokról írt mindenki, kapcsolati hálókba akadva vagy éppen azokat szőve. A világ jó része nem volt képes megérteni, hogy a mi kis földi szempontjaink igen sekélyesek a bíborosokéhoz képest, akik Krisztus egyházának vezetőjét keresik, illetve választják meg. A pártrajzolók körében liberális–reformista, illetve konzervatív szárny került a papírra, de ezeket ilyenkor mindig a fogalmak politikai értelmében használták, tökéletesen a tévedés irányában művészkedve.
Azt nem lehet elvitatni, hogy szempont lehetett a bíborosok körében a „nyitás”, illetve az „új fuvallat” igénye, de a legkevésbé sem pártok vonultak fel egymással szemben, és ezt a korábbi pápáink pontosan úgy bizonyították, ahogy Ferenc fogja. Hogy az óvszerhasználat, a papi nőtlenség, a válás vagy az abortusz témáiban engedékenyebb lesz-e, az részben dogmatikai kérdés, részben pusztán morális – nem érdemes okoskodva előre beskatulyázni a szentatyát. A „medvét” meg fogjuk látni. A tudálékosoknak jó lenne egy tükör előtt állva megkapniuk a kérdést: nemde ők követeltek lemondást a haldokló II. János Páltól, és nemde ugyanők pikírtkedtek a „keresztről leszálló” XVI. Benedek esetében? Talán az újságírói szakma művelésében kellene olyan értelemben konzervatívnak lenni, hogy nem adunk légből kapott információkra csupán az olvasottság kedvéért – ne legyünk persze naivak a világtendencia tengerén.