Csütörtökön új részletek láttak napvilágot a húsz kisiskolás és hat felnőtt életét követelő mészárlás elkövetőjéről, kiderült többek közt, hogy Adam Lanza a norvég tömeggyilkost, Breiviket tartotta példaképének, és hogy otthonában egész fegyverarzenált és töltényhegyet találtak. A decemberi tragédia ezzel hetek óta először ismét az újságok címoldalára került. Barack Obama nem volt rest kihasználni, hogy az emberek figyelme ismét a szörnyűségre terelődött, és érzelmekkel telített sajtótájékoztatót tartott a fegyverszabályozásról.
„Elképesztő belegondolni is, hogy két vagy három hónappal a newtowni események után már máson jár az eszünk – fogalmazott az elnök, akit a fegyveres erőszak áldozatainak családtagjai és barátai vettek körül. – Ezek nem mi vagyunk. Remélem, minden egyes amerikai figyel most rám. Szégyen, ha máris elfelejtettük. Én nem felejtettem el a gyerekeket. Szégyen, ha máris elfelejtettük.” Obama érzelmeit jelzi, hogy szokásától eltérően nem súgógépről olvasott, s a beszéd nélkülözte a tőle megszokott szerkesztettséget. Egyes pontokat többször megismételt, sőt többször nagy levegőt vett, és láthatóan össze kellett szednie gondolatait.
A különleges, morális töltetű beszéd a fegyverszabályozás körüli viták új időszakának kezdetét jelzi. A szenátus jövő hónap elején szavaz egy sor fontos rendeletről, többek közt a háttérellenőrzések szigorításáról és az úgynevezett támadófegyverek tilalmáról. Obamának és támogatóinak csupán néhány hét áll rendelkezésére, hogy meggyőzzék a felsőházat és a közvéleményt a rendelkezések helyességéről. Első lépésként az elnök hamarosan Coloradóba indul, ahol a fegyverek szigorításáért tartott demonstráción fog részt venni és beszélni. A kampányban mellette áll egy sor civil szervezet is, legfontosabb „fegyvertársa” azonban Michael R. Bloomberg, New York polgármestere, aki óriási vagyonát és befolyását kihasználva harcol a fegyvertartás szigorításáért. A milliárdos által finanszírozott Polgármesterek a Fegyveres Erőszak Ellen csoport legújabb lépéseként több tízmilliós tévés reklámkampányt indított 13 államban, melynek célja a habozó törvényhozók meggyőzése.