Szeptemberre felállíthatják a Costa Concordiát

A toszkán Giglio-szigetnél megkezdték annak az óriás méretű szerkezetnek a megépítését, amellyel a tavaly zátonyra futott Costa Concordiát állítják fel.

KG
2013. 04. 18. 20:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Giglio lakosai a partról figyelték a hajó függőlegesbe állításához szükséges első elem megérkezését. A leginkább hatalmas fémdobozra emlékeztető, 395 tonnás tartály (sponson) a livornói hajógyárból érkezett teherhajón. A következő hónapokban összesen 30 tartályt rögzítenek a Costa Concordiára, a több mint egy éve a tengerben oldalán fekvő hajó felállítására. A hajót két, tenger alatti szikla tartja, ezért nem úszott el a vízben.

A 30 méter hosszú, 11 méter széles és 11 méter magas, vízzel megtöltött tartályokkal stabilizálják a hajótestet, majd kiürítik a tartályokat és ezzel megemelik és felállítják a Costa Concordiát. A BBC értesülései szerint a hajó felállítása két napot vehet igénybe.

A művelethez a hajó alá állványzatot is építenek: ennek első darabját április elején fektették le a tengerfenékre. Az ezer tonna súlyú, negyven méter széles és 22 méter magas szerkezetet további öt követi majd. Ezeket öt, két méter átmérőjű oszlop tartja, melyeket a tenger alatti gránitsziklákba fúrtak be – számolt be a hajózás történetében „precedens nélküli” mérnöki munkáról a Corriere della Sera napilap firenzei kiadásában.

A Costa Concordia felállítását kezdetben tavaly szeptemberre tervezték. A hajószerencsétlenség utáni első hónapokban a Costa Concordia tizenöt üzemanyagtartályát ürítették ki. A munkát többször meg kellett szakítani a rossz idő vagy a hevesen hullámzó tenger miatt. A mostani számítások szerint a hajóroncs idén szeptemberre emelkedhet ki a tengerből.

A közel 300 méter hosszú, 114 ezer tonna súlyú hajó felállítására és elszállítására az olasz állam tavaly nemzetközi pályázatot hirdetett meg, ezt a Titan–Micoperi olasz–amerikai konzorcium nyerte el. A Costa Concordia roncsát egy olasz hajógyárban szedik szét. A 300 millió dollárra becsült költséget a Costa Crociere hajótársaság állja. Giglio partjainál 438-an dolgoznak 307 vízi járművel a Costa Concordia eltávolításán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.