Időzített bomba ketyeg a nagyvárosokban

Alig több mint 15 év, és négymilliárd ember lesz városlakó a Földön, a metropolisok tovább „híznak”, de ez nem jelent mindenki számára kényelmes életkörülményeket.

Pálffy Renáta
2013. 05. 25. 17:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyors ütemű urbanizációnak köszönhetően 2030-ra a városlakók száma elérheti a négymilliárdot, ami a 2000-es szint duplája. A városfejlesztés azonban kockázatos is lehet, ha nem tervezik és irányítják megfelelően. A jobb életre áhítozó városba költözők lehetőségek helyett egészségtelen életkörülményekkel, munkanélküliséggel és természeti katasztrófák fenyegetésével szembesülhetnek.

Az urbanizáció, a városiasodás sok tekintetben ésszerű jelenségnek tekinthető. A városok a jólét motorjai, és ezeken a helyeken összpontosul a globális gazdasági tevékenység 80 százaléka. Sűrű hálózatuk biztosítja a megfelelő közszolgáltatásokat: az oktatást, az egészségügyi ellátást és más alapvető szolgáltatásokat. A vezetékes víz eljuttatása egy olyan olyan területen, ahol a városok viszonylag közel helyezkednek el egymáshoz 0,70-0,80 dollárba kerül köbméterenként, míg egy ritkán lakott vidéken ennek költsége 2 dollár is lehet.

A világgazdasági teljesítménynek majdnem egyötöde a tíz gazdaságilag legjelentősebb városban jön létre. Egyedül Tokiónak – 36,2 millió lakosával a világ legnagyobb metropolisának – a bruttó hazai terméke egész Nagy-Britanniáénak felel meg. Jelentős távolsággal következik a második helyen az indiai világváros, Mumbai (Bombay). Ott ma 23 millió lakos él, 2025-re 26,4 millióan lesznek. A harmadik helyen következik New York a maga 22 millió lakosával.

Ám az, hogy az emberek tömege és ezzel együtt a vagyon is a városokban koncentrálódik, gazdasági felelősséget is maga után von. Hárombillió dolláros vagyonról van szó, ami különböző természeti fenyegetettségeknek van kitéve. Ez a sebezhetőség a következő két évtizedben tovább fog növekedni, ahogy a városokban megháromszorozódik a beépített terület (600 ezer négyzetkilométernyi területről van szó). Ez a fejlődés azonban sok esetben megfelelő infrastrukturális háttér és koncepciók nélkül zajlik, nincs megfelelő irányítás, mely gondoskodna a katasztrófák megelőzéséről a veszélyeztetett területeken.

Mahmoud Mohieldin és Zoubida Allaoua, a Világbank szakértői úgy látják: az épülő városok érdekében sürgősen cselekedni kell. A hatékony területkezelés mellett megbízható és megfizethető hozzáférést kell biztosítani az alapvető szolgáltatásokhoz, az oktatáshoz, a lakhatáshoz, a közlekedési lehetőségekhez és az egészségügyi ellátáshoz. Még az Egyesült Államokban is azzal kell szembenézni, hogy a gyors városnövekedés mellett ki kell alakítani a megfelelő közlekedési rendszert.

A Világbank jelentése konkrét cselekvési tervet nyújt az épülő városok fenntarthatóságára. Az összesítés mintegy három év alatt összegyűlt tapasztalatok alapján, elemzések segítségével jött létre, amely Uganda, Kína, India és Dél-Korea példáján segíthet megérteni az urbanizációból adódó problémákat és beazonosítani a politikailag, technikailag, pénzügyileg megvalósítandó opciókat.

A tervezet három fő szempontot emel ki a városfejlesztésnél: a tervezést, az összeköttetéseket és a finanszírozást. A legfontosabb megállapítás, hogy az urbanizáció sebességétől függetlenül a területkezeléssel kapcsolatos tervezésnek kell az első helyen lennie. A tulajdonjogok világos meghatározását és a hatékony területfelhasználást össze kell hangolni az infrastruktúrával, különösen a közlekedés biztosításával. Így a döntéshozók elősegíthetik, hogy a városok befektetéseket vonzzanak, és munkát biztosítsanak az embereknek, ezzel együtt pedig csökkentsék a környezeti és társadalmi kockázatokat.

A városok tervezésénél biztosítani kell, hogy a lakosok az idejük nagy részét ne azzal töltsék, hogy ingáznak a lakóhelyük és a munkahelyük között. Mivel nincs egy kizárólagos modell, amely a sebes városiasodás számára létezik, különböző konkrét pozitív példákat lehet alapul venni. Szöul népessége például 1960 és 2000 között megháromszorozódott. A döntéshozók intézkedéseket hoztak, megerősítették az épületeket, felmérték a földterületeket. Támogatták a sokemeletes épületek felhúzását, és a különféle fejlett közlekedési módok biztosítását, mint az autópálya, a vasút- és metróhálózat, melyek mind hozzájárulnak a foglalkoztatás gördülékenységéhez. Hasonlóan, Szingapúrban és Japánban is a tömegközlekedés ilyen kiépítése az egyik prioritás.

Azért, hogy az állampolgárokat a tömegközlekedési eszközök használatára buzdítsák, a tokiói döntéshozók csökkentették a személygépkocsi-használók támogatását, így a vezetés ötször drágábbá vált a tömegközlekedésnél. A nagy sebességű helyközi közlekedés fejlesztésébe fektetett kiegészítő beruházások révén Japán két legnagyobb agglomerációja, Tokió és Oszaka között lecsökkent az utazási idő: az 506 kilométert kevesebb mint két és fél óra alatt lehet megtenni, ami a munkaerő és a lakáspiac számára is kedvező fejlemény volt. Természetesen a gyors városfejlesztés finanszírozása megköveteli, hogy a szállításra szolgáló hatékony rendszereket építsenek, biztosítsák a vízellátást, megoldják a hulladék- és szennyvízkezelést.

Ahogy azt Kaiser Ferenc A túlnépesedés és globális biztonsági kihívásai című tanulmányában is kiemeli: komoly eltérések vannak a fejlett és a fejlődő világ urbanizációja között. A harmadik világ nagyvárosai sok tekintetben úgy funkcionálnak, mint a fejlett világ hasonló települései: ipari, közigazgatási és egészségügyi központok, ugyanakkor ezek a lehetőségek a lakosság nagy része számára elérhetetlenek. A harmadik világ városainak többsége robbanásszerűen, évente 2-5 százalékkal növekszik. Ezzel az irammal nem tud lépést tartani az amúgy is fejletlen közigazgatás, rendvédelem és infrastruktúra.

A többmilliós városok még a fejlett országokban is komoly ellátási (víz, élelmiszer, elektromos energia), közigazgatási és környezetvédelmi problémákkal küszködnek. A harmadik világ metropolisaiban például megoldhatatlan feladatot jelent a bajbajutottak mentése. Beláthatatlan következményekkel járhat egy terrortámadás vagy épp egy ipari baleset is, mivel hatalmas tömeg él kis területen, statikailag rossz állapotú épületekben.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.