Az Európa Tanács (ET) közgyűlése kedden délután – 135 szavazattal, 88 ellenében, 6 tartózkodás mellett – olyan kompromisszumos módosító javaslatot szavazott meg, melynek alapján a szervezet „szoros megfigyelés” alatt tartja a magyarországi jogállamiság alakulását. Más szavakkal ez annyit jelent, hogy a strasbourgi intézmény nem kezdeményez hivatalos monitoringeljárást hazánkkal szemben. A döntés sok egyéb mellett azért is fontos, mert ilyen eljárást még egyetlen teljes jogú uniós tagállam ellen sem indítottak el. (Bulgária még nem volt EU-tag az eljárás kezdetekor.)
A megfigyelési eljárás elrendelését kezdeményező jelentés az ET parlamenti monitoringbizottágában áprilisban mindössze egyetlen szavazattal ment át. De nem csak ez az egyetlen furcsaság az ügyben. A beszámolót összeállító Kerstin Lundgren és a cseh Jana Fischerová igen eltérő véleménnyel van a voksolásról. Utóbbi a jelentés benyújtását követően azonnal lemondott tisztségéről, és az MNO-hoz korábban eljutott levelében elfogultnak nevezi a bizottság döntését.
A helyzet meglehetősen ellentmondásos. Hogyan lehetséges, hogy egy jelentéstevő nem ért egyet az általa benyújtott tájékoztatóval? Előfordulhat-e, hogy egy emberi jogi kérdésekkel foglalkozó szervezet (ET) nem hagy elég időt a tájékoztató elkészítőjének, hogy tapasztalatait más hasonló állásfoglalásokkal összevetve hozzon végső döntést az ügyben, majd szavazzon arról? Múlhat-e egy uniós tagország renoméja azon, hogy egy róla szóló, nagy horderejű szavazást a javaslattevő testület kizárólag saját ülésezési rendjéhez igazítson? A válaszokat az első számú érintettnél, Jana Fischerovánál kerestük.
A korábbi ET-funkcionárius immár Prágában dolgozik, és csak az Európa Tanács honlapján olvasta a Magyarországról szóló keddi közgyűlési határozatot. Miután másodmagával beválasztották a megfigyelő bizottság tagjai közé, három alkalommal járt Magyarországon. A parlamenti pártok képviselői mellett találkozott többek között egy ombudsmannal, zsidó és keresztény egyházi szervezetek képviselőjével, a Transparency International munkatársaival és néhány nem kormányzati szerv dolgozójával. Nem magunkra égetve az orbánizmus bélyegét, előbbi felsorolásból kitűnik: Jana Fischerovának több olyan forrás is mesélt a magyar jogállamiság helyzetéről, mely jórészt nem a kormányfő irodájába jár villásreggelizni. Ettől persze még egyáltalán nem biztos, hogy a jelentéstevőt „bevitték az erdőbe”, de inkább hallgassuk őt magát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!