Mit csinálnak az oroszok az Északi-sarkon?

Megtagadták az orosz hatóságok a Greenpeace hajójának bejutását északi-sarkvidéki vizekre.

WL
2013. 08. 21. 21:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz hatóságok az Arctic Sunrise nevű jégtörő hajó belépését nem engedélyezték, arra hivatkozva, hogy szerintük kétségbe vonható a hajó jégtörő képessége – közölte szerdán a Greenpeace. A szervezet közleménye szerint hajójuk jégtörő képessége nagyságrendekkel jobb, mint az idén eddig bebocsátást nyert négyszáz hajó jó részének.

„Ez alig leplezett kísérlet a békés tiltakozás elfojtására. Oroszország megpróbálja elvonni a nemzetközi figyelmet az Északi-sarkvidéken folyó feltárások környezetkárosító hatásáról” – mondta el Christy Ferguson, a szervezet aktivistája az Associated Press hírügynökségnek. Hozzátette, hogy az Arctic Sunrise teljesen felszerelt jégtörő hajó, fedélzetén tapasztalt legénységgel. A szóvivő szerint a sarkvidéken működő olajipari vállalatok óriás veszélyt jelentenek a térség élővilágára, többek között a jegesmedvékre és a bálnákra.

A Greenpeace az idén háromszor próbált bejutni sarkvidéki vizekre, de az orosz hatóságok minden kísérletüket meghiúsították. Az orosz közlekedési minisztérium szerint a szervezet kérelme nem felelt meg a legújabb orosz szabályozás követelményeinek, mivel nem tartalmazott információt a „jégtörő öv szélességéről”.

A Rosznyefty és az ExxonMobil 2011 augusztusában írt alá stratégiai együttműködésről szóló megállapodást, amelyet Oroszországban, az Egyesült Államokban és harmadik országokban valósítanak meg. A megállapodás egyebek között 3,2 milliárd dollár értékű befektetésről szól a Rosznyefty Kara-tengeri lelőhelyeinek geológiai feltárására és kiaknázására. Az óriáscégek képviselői tavaly még szorosabbra vonták együttműködésüket, közös vállalatok létesítéséről, egymás projektjeiben való részvételről szóló megállapodásokat írtak alá.

Szakértők szerint az Északi-sarkvidéken található a Föld még fel nem tárt kőolaj- és földgázkészletének 15, illetve 30 százaléka.

A térség jelentőségét az is növeli, hogy a globális felmelegedés miatt megnyílóban vannak az északi-tengeri útvonalak. Egy kínai hajózási társaság már tervezi az első, a Jeges-tengeren át vezető hajóutat Európába. Sanghaj és Hamburg között több mint ötezer kilométerrel rövidülne le a hajóút hossza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.