A Costa Concordia elmozdítása „Olaszország büszkesége”

Elégedettségüknek adtak hangot a műveletet irányító illetékesek a tengerjáró hajón tizenkilenc órán át végzett munka eredményességével kapcsolatban.

TK
2013. 09. 17. 13:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az olasz polgári védelem vezetője és a műszaki stáb a keddi sajtótájékoztatón a következő napok teendőiről és a költségekről is nyilatkozott.

Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője köszönetet mondott a tavaly januárban szerencsétlenül járt Costa Concordia elmozdításán több mint egy éve dolgozó félezer embernek és Giglio sziget lakosainak. „Nagyon elégedettek vagyunk. A hajó felállítása az előzetes számítások szerint történt. Bennünket is meglepett, hogy a Costa Concordia végül oda egyenesedett fel, ahova kellett” – hangoztatta Gabrielli. Hozzátette: „Nem volt gyerekjáték, és még nincsen vége”.

A következő napokban megkezdődik azoknak a károknak a felmérése, amelyek az óceánjáró húsz hónapon át tengerben fekvő oldalán keletkeztek. A zátonyra futás után a Costa Concordia a jobb oldalára dőlt: először a tengerfenéken levő sziklák roncsolták szét, majd a hajótest súlya nyomta össze. Egyenesbe állítás közben a „harmonikaszerűen összegyűrődött hajóváz fokozatosan kiengedett” – magyarázták a műszaki szakemberek. Megjegyezték, hogy rosszabb állapotot vártak, és a következő időszakban a hajónak erre az oldalára is vízzel teli tartályokat rögzítenek.

Jelenleg az óceánjáró az alatta harmincméteres mélységben kiépített talapzaton áll, ezért a hajó kétharmada még a vízszint alatt van. A hajó stabilizációja után azonnal megkezdődik a balesetben (a 30 megtalált halálos áldozat, köztük egy magyar) eltűnt két áldozat tetemének keresése. Amint az ügyészség felhatalmazást ad, a hajókabinokban levő széfekből is kiveszik a Costa Concordia közel 1500 utasának vagyontárgyait. „A Costa Crociere hajótársaság komoly partnernek bizonyult” – tette hozzá a polgári védelem vezetője, hangsúlyozva, hogy az óceánjáró egyenesbe állítása a magán- és közszféra együttműködésének köszönhető. Gabrielli kijelentette, hogy a Costa Concordia elmozdítása „Olaszország büszkesége”.

A keddi olasz sajtó is arról írt, hogy a sikeres művelettel Itália „enyhítette az emberi gondatlanságból történt hajószerencsétlenség szégyenét”.

„A tragédiát nem felejtjük, de a Costa Crociere a roncs eltávolítására minden anyagi és emberi forrást megmozgatott” – hangoztatta Pier Luigi Foschi, aki a baleset idején a Costa Crociere hajótársaság elnöke volt. Michael Thamm, az amerikai anyavállalat, a Carnival elnöke elmondta, hogy az eddigi költség meghaladja a 600 millió eurót. „A kiadásoknál is fontosabb, hogy Giglio szigetének tengere visszanyerje eredeti állapotát!” – hangoztatta Thamm, megjegyezve, hogy a Carnival világméretű cég.

 

A környezetvédelmi felelősök elmondták, hogy a tengerbe nem ömlött szennyezőanyag, de folyamatosan vizsgálják a tengervíz minőségét.

A tervek szerint a Costa Concordia egész télen Giglio partjainál marad, és legkésőbb jövő nyár elején vontatják el a hírek szerint a toszkán Piombino kikötőjébe, ahol darabokra szedik. A közeli hajók dudálása és taps köszöntötte Giglio szigetén a Costa Concordia egyenesbe állítását, amelyet műszaki szakemberek, a sziget lakosai és újságírók is a helyszínen követtek figyelemmel.

Jelenleg mindazonáltal a Costa Concordia szellemhajó benyomását kelti, a tengerben fekvő oldala sötét elszíneződése miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.