Az olasz polgári védelem vezetője és a műszaki stáb a keddi sajtótájékoztatón a következő napok teendőiről és a költségekről is nyilatkozott.
Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője köszönetet mondott a tavaly januárban szerencsétlenül járt Costa Concordia elmozdításán több mint egy éve dolgozó félezer embernek és Giglio sziget lakosainak. „Nagyon elégedettek vagyunk. A hajó felállítása az előzetes számítások szerint történt. Bennünket is meglepett, hogy a Costa Concordia végül oda egyenesedett fel, ahova kellett” – hangoztatta Gabrielli. Hozzátette: „Nem volt gyerekjáték, és még nincsen vége”.
A következő napokban megkezdődik azoknak a károknak a felmérése, amelyek az óceánjáró húsz hónapon át tengerben fekvő oldalán keletkeztek. A zátonyra futás után a Costa Concordia a jobb oldalára dőlt: először a tengerfenéken levő sziklák roncsolták szét, majd a hajótest súlya nyomta össze. Egyenesbe állítás közben a „harmonikaszerűen összegyűrődött hajóváz fokozatosan kiengedett” – magyarázták a műszaki szakemberek. Megjegyezték, hogy rosszabb állapotot vártak, és a következő időszakban a hajónak erre az oldalára is vízzel teli tartályokat rögzítenek.
Jelenleg az óceánjáró az alatta harmincméteres mélységben kiépített talapzaton áll, ezért a hajó kétharmada még a vízszint alatt van. A hajó stabilizációja után azonnal megkezdődik a balesetben (a 30 megtalált halálos áldozat, köztük egy magyar) eltűnt két áldozat tetemének keresése. Amint az ügyészség felhatalmazást ad, a hajókabinokban levő széfekből is kiveszik a Costa Concordia közel 1500 utasának vagyontárgyait. „A Costa Crociere hajótársaság komoly partnernek bizonyult” – tette hozzá a polgári védelem vezetője, hangsúlyozva, hogy az óceánjáró egyenesbe állítása a magán- és közszféra együttműködésének köszönhető. Gabrielli kijelentette, hogy a Costa Concordia elmozdítása „Olaszország büszkesége”.
A keddi olasz sajtó is arról írt, hogy a sikeres művelettel Itália „enyhítette az emberi gondatlanságból történt hajószerencsétlenség szégyenét”.