A fővárosi megfigyelőközpont adatai szerint a 2,5 mikron átmérőjű vagy annál kisebb porszemcsék (PM2,5) mértéke egy köbméter levegőben meghaladta a 200 mikrogrammot, ami a „nagyon egészségtelen” kategóriának felel meg. Az illetékesek arra kérték a lakosságot, hogy ne üljenek autóba. E parányi szemcsék azért veszélyesek, mert egyáltalán nem vagy csak nehezen ürülnek ki a tüdőből, és hosszú távon szív- és érrendszeri, légzőszervi betegségeket, tüdőrákot okoznak.
A szakemberek szerint a fővárosi levegőszennyezettségért meghatározóan, míg mások szerint több mint egyötöd részben a hatalmasra duzzadt autópark a felelős; augusztus végén 5 millió 370 ezer gépkocsi volt a pekingi utakon. A fővárosi önkormányzat a helyzet kezelésére cselekvési programot dolgozott ki, amelynek célja, hogy 2017-ig a PM2,5 koncentrációját 60 mikrogrammra szorítsák le köbméterenként. Ennek érdekében a következő három évben 6 millió alatt tartanák az autók számát, továbbá 1200 vállalatot bezárnak vagy korszerűsítenek. Az idei év első felében a PM2,5 értéke átlagosan 115 mikrogramm volt.
A levegőszennyezés kérdése immár megkerülhetetlenül napirenden van Kínában és különösen az északi országrészben, így Pekingben. Az év elején hetekig folyt róla vita, mert a levegő minőségi mutatója többszörösen meghaladta a kritikus szintet, és volt olyan nap, amikor az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által biztonságosnak mondott határérték harmincszorosát mutatta. Környezetvédelmi riadót hirdettek, az időseknek, betegeknek és gyerekeknek egyáltalán nem volt tanácsos kimerészkedniük.
Egy júliusban nyilvánosságot kapott, nemzetközi kutatócsoport által készített tanulmány szerint mintegy félmilliárd észak-kínainak átlagosan öt és fél évvel rövidül meg az élete a belélegzett rossz minőségű levegő miatt. A szakértők elsősorban a széntüzelésre vezették vissza következtetéseiket. A kínai Hszinmin magazinban közölt felmérés szerint egy, a szabad levegőn töltött nap Pekingben 21 szál magas kátránytartalmú cigaretta elszívásával egyenértékű.
A szakemberek megállapították azt is, hogy 2010-ben 1,2 millió korai halálozás oka volt a rossz levegő, és becslések szerint az elmúlt húsz évben folyamatosan nőtt, az elmúlt öt évben pedig csaknem 40 százalékkal emelkedett az asztmás jellegű megbetegedések száma is.
A kínai központi kormány a közvéleményt intenzíven foglalkoztató kérdésben lépésekre kényszerült, és tíz új szigorító intézkedést hozott a levegőszennyezés korlátozására, továbbá sokmilliárdos költségvetést rendelt hozzájuk. Ezzel egy időben a bíróságokat a felelősök szigorú megbüntetésére hívták fel, és lehetővé tették számukra a környezetet érintő legsúlyosabb ügyekben a halálbüntetés kiszabását.