Costa Concordia: kétezer tonnával feszülnek az óceánjárónak

Hétfő délelőtt kilenc óra után megkezdődött a Costa Concordia hajóroncsának felállítása, négy órakor több mint nyolc fokkal sikerült elfordítani a hajótestet.

MD
2013. 09. 16. 10:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Délután négy órakor már több mint nyolc fokkal sikerült elfordítani a Costa Concordiát – mondta Franco Gabrielli, az olasz polgári védelem vezetője a Sky TG24 olasz hírtelevíziónak. Hozzátette, hogy a kritikus pont a húsz fok elérése lesz, mivel akkor az óceánjáró vízből kiemelkedő oldalára rögzített tartályok fokozatosan a tengerbe merülnek és megtelnek vízzel – súlyukkal is húzva és egyensúlyozva a hajót. Gabrielli szerint továbbra is minden úgy halad, ahogyan elképzelték, ugyanakkor aggodalmát fejezte ki az időjárás hétfő késő estére jósolt rosszabbodása miatt. „A munka nem fejeződik be a hajó egyenes helyzetbe hozásával: stabilizálni kell, hogy kibírja a téli hónapokat, mivel csak tavasszal vontatják el” – közölte.

Déli tizenkét óra körül az óceánjárót sikerült felemelni a testet tartó sziklákról. Sergio Girotto, a műveletért felelős olasz Micoperi cég mérnök menedzsere elmondta, azt hitték, hogy a sziklákról való leválasztást jellegzetes moraj kíséri majd, de semmi ilyet nem lehetett hallani. Hozzátette, hogy a hajónak a vízben lévő jobb oldala jelentős torzulást mutat a húsz hónap óta ránehezedő súly miatt.

A munkálatok során délig kétméternyit emelkedett ki a tengerből a Costa Concordia addig víz alatt lévő része. Az emelkedő hajótest barnás-zöldes elszíneződést mutat a rozsda és a vízinövények miatt. Girotto hangsúlyozta, hogy összesen 21 méterrel kell megemelni az oldalára dőlt Costa Concordiát ahhoz, hogy egyenesbe tudják hozni.

A déli tájékoztató előtt Massimo Luschi, a műveletet felügyelő környezetvédelmi obszervatórium tagja elmondta: óránként vesznek vízmintát a hajó közelében, ettől száz méterre és a nyílt tengeren. Eddig nem mutatkoztak veszélyes környezetszennyezési szintek. Maria Sargentini, az obszervatórium elnöke hozzátette, hogy a sziklák, melyeknek a Costa Concordia tavaly januárban nekiütközött, 70 méteres léket vágtak a hajó jobb oldalán. Az óceánjáró megtelt vízzel: ennek mennyiségét 236 ezer köbméterre becsülik, amelyből 80 ezer köbméter várhatóan kiömlik a hajó egyenesbe állítása alatt.

Franco Gabrielli, az olasz polgári védelem vezetője hangsúlyozta, hogy a tengerbe veszett – eltűntként kezelt – két áldozat holttestét ez idáig nem találták meg. Akkor hozzátette, minden problémamentes, környezetszennyezés nem történt, de továbbra sem tudják, pontosan hány órakor sikerül egyenesbe hozni a roncsot.

Sergio Girotto a munkálatok elkezdésekor azt mondta, a tavaly januárban szerencsétlenül járt óceánjárót kétezer tonnának megfelelő húzóerővel kezdték felemelni, az erőt fokozatosan, 200 tonnánként növelik. A hajó víz alatti részének állapotát folyamatosan búvárkamerákkal ellenőrzik. Hozzátette, hogy minimum hat, maximum tizenkét óra kell a hajó felállításához. Azt sem zárta, ki hogy a tengerből kiemelt roncsról darabok eshetnek le.

A világ eddigi legnagyobb hajóroncsának mozgatását a Costa Concordia közelében, a tengeren kiépített vezérlőteremből Nick Sloane, az amerikai Titan cég dél-afrikai mérnöke és egy tízfős nemzetközi műszaki csoport irányítja. Az óriási test vízből kiálló részének mozgását is kamerákkal figyelik. Öt kamerát az oldalán fekvő óceánjáró legmagasabb pontján helyeztek el, ezek mikrofonjaikkal a mozgás okozta zajokat is rögzítik, így jelezve bármilyen rendellenességet.

Folyamatos ellenőrzés alatt tartják a Costa Concordiából kiáramló környezetszennyező anyagokat is – tette hozzá Franco Porcellacchia, a Costa Crociere hajótársaság műszaki felelőse. A roncs körül „úszó itatóvásznakat” helyeztek el, amelyeknek a hajó környezetében kell megkötniük a Costa Concordiából esetlegesen kiszivárgó szennyezőanyagokat.

A Costa Concordia megmozdítása háromórás késéssel indult el. Franco Gabrielli, az olasz polgári védelem vezetője hangsúlyozta, hogy nem műszaki probléma okozta a halasztást, hanem az éjszakai vihar után még egyszer ellenőrizték az óceánjáró alatt kiépített talapzatot és a művelet elvégzéséhez szükséges többi szerkezetet.

A felállítás és rögzítés után a Costa Concordia belsejét is átvizsgálják, hátha ott található a szerencsétlenségben eltűnt két áldozat teteme.

A rendkívüli műveletet Giglio partjáról több mint négyszáz újságíró, televíziós kamerák és a sziget lakosai is egyenesben követik.

A tengerjáró 2012. január 13-án futott zátonyra, a tragédiának a két eltűnt mellett 30 halálos áldozata volt, köztük egy magyar állampolgár.

A műszaki szakértők beszámolója szerint a hajó mozgatása három fázisból áll. Az első során emelték fel a hajót a sziklákról. Amikor a hajó már húszfokos szögben megemelkedik, a Costa Concordia víz feletti oldalára rögzített tartályok elérik a tengerszintet, és automatikusan megtelnek vízzel. Így lassítják és egyensúlyozzák a hajótest dőlését. A harmadik fázis az lesz, amikor a Costa Concordia „ráül” az alatta harminc méter mélységben épített talapzatra. Emlékeztettek, hogy az angol alapján parbucklingnak is nevezett felhúzótechnikát nem először alkalmazták. A Pearl Harbour kikötőjében az 1941-es japán támadásban oldalára dőlt USS Oklahoma amerikai hadihajót 1943-ban ugyanígy állították fel. Akkor a művelet egy évig tartott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.