Hamarosan kiemelik a Costa Concordiát

Szeptember közepén kezdődhet a Costa Concordia tengerjáró kiemelése a vízből, amit a közeli Giglio szigetének lakói aggodalommal kísérnek.

MD
2013. 09. 06. 18:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Megkezdődött a visszaszámlálás Giglio partjainál. Szeptember 14-étől minden nap alkalmas lehet arra, hogy a Costa Concordiát talpra állítsuk. Az időjárástól függ, de szeptember végéig fel kell állítani a hajót, mielőtt megváltozna a széljárás és rosszra fordulna az idő” – mondta Anna Maria Manzone, Giglio prefektusa az újságíróknak a hajóroncs „kiegyenesítéséről” tartott értekezlet után.

A precedens nélküli mérnöki-műszaki beavatkozás angolul a parbuckling nevet kapta. A hajóroncs felállítását a Titan Micoperi olasz–amerikai cég végzi a Costa Crociere hajótársaság és az olasz kormány finanszírozásával. A jármű felállítása több mint 500 millió euróba (150 milliárd forint) kerül.

A 2012. január 13-án este zátonyra futott Costa Concordia a baleset óta a jobb oldalára dőlve fekszik a tengerben. A hajótestet az a két szikla tartja, melyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, amely így megtelt vízzel.

A szakemberek tavaly nyár óta dolgoznak azon, hogy felállítsák a 114 ezer tonna tömegű, 289 méter hosszú, 35 méter széles hajót. Először a jármű alatti tengerfenékre 18 ezer tonna tömegű „pódiumot” építettek, erre fogják ráállítani a hajót.

A tengerből kiemeléshez a Costa Concordia vízből kiemelkedő bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek, ezekkel húzzák majd fel a járművet. A hatalmas test felemeléséhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek a hajóra és a tengerbe. A hajó mozgatását szolgálja a bal oldalára erősített tizenegy vízzel teli óriástartály is, ezek a súlyukkal billentik meg a testet. „Ha minden rendben megy, a Costa Concordia 10-12 óra alatt feláll” – nyilatkozta Francesco Porcellacchi, a Costa Crociere mérnöke.

A szakértők sem titkolták azonban, hogy a rendkívüli beavatkozás eredménye minden előzetes számítógépes szimuláció ellenére kiszámíthatatlan. Mi van, ha a hajóroncs az emelés közben darabokra törik, vagy ha a mesterséges tengerfenék nem tartja meg a hajó súlyát? – tolmácsolták aggodalmaikat Giglio lakosai. Attól is tartanak, hogy emelés közben a hajó lecsúszik a testet tartó sziklákról, és a mélybe süllyed. A hajóroncs mellett hetven méter mély a tenger. Ettől a természetvédők is félnek.

A felállítás után a hajót vagy a szicíliai Palermo vagy a toszkán Piombino kikötőjébe vontatják és szétszedik.

A Costa Concordián 32 ember veszítette életét, két holttest örökre a tengerben maradt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.