„Megkezdődött a visszaszámlálás Giglio partjainál. Szeptember 14-étől minden nap alkalmas lehet arra, hogy a Costa Concordiát talpra állítsuk. Az időjárástól függ, de szeptember végéig fel kell állítani a hajót, mielőtt megváltozna a széljárás és rosszra fordulna az idő” – mondta Anna Maria Manzone, Giglio prefektusa az újságíróknak a hajóroncs „kiegyenesítéséről” tartott értekezlet után.
A precedens nélküli mérnöki-műszaki beavatkozás angolul a parbuckling nevet kapta. A hajóroncs felállítását a Titan Micoperi olasz–amerikai cég végzi a Costa Crociere hajótársaság és az olasz kormány finanszírozásával. A jármű felállítása több mint 500 millió euróba (150 milliárd forint) kerül.
A 2012. január 13-án este zátonyra futott Costa Concordia a baleset óta a jobb oldalára dőlve fekszik a tengerben. A hajótestet az a két szikla tartja, melyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, amely így megtelt vízzel.
A szakemberek tavaly nyár óta dolgoznak azon, hogy felállítsák a 114 ezer tonna tömegű, 289 méter hosszú, 35 méter széles hajót. Először a jármű alatti tengerfenékre 18 ezer tonna tömegű „pódiumot” építettek, erre fogják ráállítani a hajót.
A tengerből kiemeléshez a Costa Concordia vízből kiemelkedő bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek, ezekkel húzzák majd fel a járművet. A hatalmas test felemeléséhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek a hajóra és a tengerbe. A hajó mozgatását szolgálja a bal oldalára erősített tizenegy vízzel teli óriástartály is, ezek a súlyukkal billentik meg a testet. „Ha minden rendben megy, a Costa Concordia 10-12 óra alatt feláll” – nyilatkozta Francesco Porcellacchi, a Costa Crociere mérnöke.
A szakértők sem titkolták azonban, hogy a rendkívüli beavatkozás eredménye minden előzetes számítógépes szimuláció ellenére kiszámíthatatlan. Mi van, ha a hajóroncs az emelés közben darabokra törik, vagy ha a mesterséges tengerfenék nem tartja meg a hajó súlyát? – tolmácsolták aggodalmaikat Giglio lakosai. Attól is tartanak, hogy emelés közben a hajó lecsúszik a testet tartó sziklákról, és a mélybe süllyed. A hajóroncs mellett hetven méter mély a tenger. Ettől a természetvédők is félnek.
A felállítás után a hajót vagy a szicíliai Palermo vagy a toszkán Piombino kikötőjébe vontatják és szétszedik.
A Costa Concordián 32 ember veszítette életét, két holttest örökre a tengerben maradt.