Megosztja Merkeléket a sztrádadíj bevezetése

Angela Merkel német kancellár vétója ellenére ragaszkodik a külföldi autósokat sújtó sztrádahasználati díj bevezetéséhez a CSU, a Merkel-vezette konzervatív CDU bajor testvérpártja.

WL
2013. 09. 02. 21:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Horst Seehofer bajor miniszterelnök, a CSU elnöke hétfőn egy választási gyűlésen megismételte azt az augusztusban tett ígéretét, miszerint pártja nem vesz részt a következő német kormány munkájában, ha annak programjában nem szerepel, hogy autópálya-használati díjat vetnek ki a külföldi autósokra. Az országos parlamenti választás után „addig nem megyek haza Berlinből, amíg meg nem állapodunk arról, hogy fizessenek azok, akiknél nekünk fizetnünk kell” – mondta a politikus, utalva arra, hogy Németország szomszédságában csaknem mindenütt fizetni kell az autópályák használatért.

Szakértők szerint Németország uniós szabályokat sértene, ha csak a külföldiekkel fizettetnének úthasználati díjat. Seehofer szerint viszont van megoldás: a díjat egységesen kell bevezetni, és a német autósokat úgy kell mentesíteni, hogy engedélyezik az autópályadíj leírását a gépjármű-üzembentartási adóból.

Bajorországban szeptember 15-én helyi törvényhozási választást tartanak, egy héttel később pedig szövetségi parlamenti választás következik. A külföldieket sújtó autópályadíj bevezetése szerepel a CSU bajorországi választási programjában, az országos választásra készített közös, CDU/CSU-programban viszont nem, és a testvérpárt számos vezető politikusa elutasítja a bajor elképzelést.

Angela Merkel kancellár eddig igyekezett kerülni az egyértelmű állásfoglalást az ügyben. Nem újdonság, hogy a konzervatív testvérpártok nem értenek egyet valamiben, az országos parlamenti választások előtt pedig mindig akadnak „apró eltérések”, különösen, amikor nemcsak országos, hanem bajor tartományi választások is vannak ugyanabban az évben – mondta több alkalommal.

Merkel a választási kampány csúcspontjaként számon tartott vasárnap esti kancellárjelölti televíziós vitában is könnyen elsimítható nézeteltérésnek nevezete az autópályadíj körüli vitát, és uniós jogi problémákra hivatkozott. A műsorvezetők nyomására azonban végül kijelentette, hogy amíg ő a kormányfő, nem vezetik be a díjat. „Velem nem lesz autósokat terhelő sztrádahasználati díj” – szögezte le a kancellár.

Hermann Gröhe, a CDU főtitkára hétfőn elismerte, hogy megosztja a konzervatív tábort a kérdés, és a CDU-n belül is vita keletkezett, miután a napokban a párt egyik befolyásos vezetője, Volker Bouffier Hessen tartományi miniszterelnök a támogatásáról biztosította a CSU tervét.

A konzervatívok koalíciós partnere, a liberális FDP elzárkózik az autósok terheinek növelésétől. „A német autósok már most is a nemzet fejőstehenei, nem lehet még egy nyerget is rájuk tenni” – fogalmazott Philipp Rösler pártelnök, gazdasági miniszter.

A csaknem 13 ezer kilométeres német autópálya-hálózat használatáért a tehergépjárművek után már 2005 óta fizetni kell, és 2012-ben több mint ezer kilométernyi főutat is fizetőssé tettek. Az már többször felvetődött, hogy a személygépkocsikra is ki kellene terjeszteni a rendszert, de a kérdés mindig lekerült a napirendről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.