Az olasz tűzoltóság búvárai a hajó még víz alatt levő részén találták meg a holttestet, melyet még nem hoztak felszínre. A jól felismerhető egyenruha miatt a tetemet Russell Rebellóval azonosították, a Costa Concordia indiai pincérével, akinek a hajó ezen a részén volt a kabinja.
A huszonegy hónapja a vízben levő tetem minden kétséget kizáró azonosításához DNS-vizsgálat is szükséges lesz. Továbbra is keresik egy szicíliai utas, Maria Grazia Trecarichi holttestét. A két eltűnt áldozat felkutatása a Costa Concordia szeptember 17-i függőleges helyzetbe emelése után kezdődött el.
A toscanai Grosseto bíróságán kedden folytatódott perben Simone Canossát, az óceánjáró térképészét hallgatták meg tanúként. Canossa megerősítette a hajó más tisztjeinek korábbi kijelentéseit, miszerint Francesco Schettino kapitány parancsára új útvonalat rajzolt. Így a Costa Concordia a kijelölt öt mérföld helyett félmérföldes távolságban haladt el Giglio szigetének partjaitól. A térképész hozzátette, Schettino egy ismerősének akart a kedvében járni azzal, hogy az óriási hajóval „bókol” a szigetnek.
Hangsúlyozta, hogy Schettino az ütközés utáni első órát telefonálással töltötte, a Costa Crociere hajótársasággal egyeztetett, és a kapitány csak tisztjei többszörös kérésére adta ki az evakuálási parancsot. Canossa elmondta, hogy Schettino kezdetben segített az utasoknak a menekülésben, később azonban kapitányi egyenruháját civil ruhára cserélte le. Ebben hagyta el a hajót, miközben a süllyedő Costa Concordián még utasok voltak.
Hétfőn az első tisztet, Giovanni Laccarinót hallgatták meg. Ő is azt mondta, hogy az útvonal-változtatásról Schettino kapitány döntött az előtt, hogy a hajó elindult volna Civitavecchia kikötőjéből. Erről nem tudott sem az illetékes kikötőkapitányság, sem a hajótársaság. Schettino parancsára a hajó térképésze új útvonalat rajzolt meg. Schettino a Costa Concordia egy előző útján is megpróbált már minél közelebb hajózni Giglióhoz, de akkor ezt a rossz idő megakadályozta – számolt be róla a tanú.
Iaccarino elmondta, pihenőn volt a kabinjában, amikor a hajó a szikláknak ütközött. „Borzalmas ütközés volt, a hajó beleremegett, és minden a földre esett” – mondta. Azonnal a gépházba sietett, s látta, hogy súlyos a helyzet, a hajóba ömlött be a tengervíz. Visszaemlékezése szerint Schettino a fejét fogva így kiáltozott: „Mit tettem! Mit tettem!”
Schettino védőügyvédje az újságíróknak azt hangsúlyozta, hogy a módosított útvonal is biztonságos lett volna, ha a kormányos követi a kapitány parancsait. Schettino szerint ugyanis az indonéz kormányos követett el hibát.