A tíz leginkább meglepő japán szokásról kérdezte olvasói véleményét a Travelo.hu, az Index utazási melléklete. A felmérésben arra volt kíváncsi, hogy melyik az a jelenség, amelyet gondolkodás nélkül bevezetnének hazánkban is, és mi az, amit értelmetlen, felesleges hagyományként tartanak a mai napig életben. Az összeállításban szereplő tíz szokatlan jelenség kapcsán közel 14 ezren voksoltak.
A legnagyobb egyetértés a borravaló eltörlésében volt, amelytől a válaszadók 94,5 százaléka japán szokás mintájára szívesen megszabadulna, és csupán a válaszadók két százalékának hiányozna a számlához csapott tíz százalékos szervizdíj. A japánok ugyanis nemcsak hogy nem várják el, kifejezetten sértőnek is találják a borravaló intézményét.
A nyilvános telefonálás tiltása sem áll távol a szavazók többségétől: a válaszadók többségének, 66,7 százalékának tetszik az a japán ötlet, mely szerint a tömegközlekedési eszközökön plakátok hívják fel a figyelmet arra, hogy illetlenség másokat a telefonbeszélgetésünkkel zavarni. Mindössze az olvasók 18,3 százaléka nyilatkozott úgy, hogy értelmetlen dolognak tartja a nyilvános helyen telefonálás tiltását.
A válaszadók többsége egyáltalán nem idegenkedne a maszk viselésétől, ha kötelező jelleggel hazánkban is bevezetnék. Japánban például kifejezetten tapintatlanságnak számít maszk nélkül utcára lépni, ha valaki a legkisebb mértékben is betegnek érzi magát. A Travelo magazin olvasóinak 78,8 százaléka jó ötletnek tartja, hogy maszkot viseljen az, aki náthás, és csak alig tíz százaléka voksolt arra, hogy nem érdekli a tény, hogy hordanak e a betegek maszkot vagy sem.
Hazánkban a többség nem támogatná a női metrószerelvények bevezetését, amelyet leginkább a japán tömegközlekedés tumultusát kihasználó, nőket ért inzultálások miatt vezettek be. Így aztán a japán metróállomások peronjain rózsaszín téglalap alakú felfestés jelzi, hogy hol fog a metrószerelvény női szekciója megállni, ahova férfiak nem szállhatnak be. A válaszadók több mint fele, 58,3 százaléka elégedett a fővárosi koedukált metrókocsikkal, és alig több mint egynegyede üdvözölné a föld alatti közlekedés ilyen jellegű fejlesztését.